ONDRÁŠKOVÁ, Karla. Realita vyučování mateřskému jazyku a literatuře v české škole (The reality of teaching mother tongue and literature in Czech school). In Jazyk a literatúra v škole – zážitok a poznanie. 1st ed. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove, 2008, p. 241-246. ISBN 978-80-8068-795-3.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Realita vyučování mateřskému jazyku a literatuře v české škole
Name in Czech Realita vyučování mateřskému jazyku a literatuře v české škole
Name (in English) The reality of teaching mother tongue and literature in Czech school
Authors ONDRÁŠKOVÁ, Karla (203 Czech Republic, guarantor).
Edition 1. vyd. Prešov, Jazyk a literatúra v škole – zážitok a poznanie, p. 241-246, 6 pp. 2008.
Publisher Prešovská univerzita v Prešove
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/08:00034692
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-8068-795-3
Keywords in English mother tongue and literature - textbook - didactic status - cultural heritage - learning skills - the pupils
Tags Reviewed
Changed by Changed by: PhDr. Ivana Kolářová, CSc., učo 44114. Changed: 17/2/2009 18:21.
Abstract
Jedním z důvodů, proč je odkládána státní podoba maturitní zkoušky, je nepřipravenost učitelů na změnu metod práce. Množství učebnic na trhu teoreticky naznačuje, že se budeme přiklánět k vyučování s učebnicemi, jejichž obsah odpovídá novým vědeckým poznatkům a je obohacen autorskou invencí a novými možnostmi tisku. Školy ovšem reagují opačně, učebnice užívají stále méně. Nicméně jejich didaktický přínos nespočívá jen v získávání znalostí a kulturního povědomí, ale také v rozvoji studijních dovedností. Studenti si při práci s učebnicí utvářejí své postoje a také se probouzí jejich zájem o další vzdělávání.
Abstract (in English)
One of the main reason, why the state school-leaving exam is postponed in Czech Republic is, that teachers are not disposed to change the main methods of working. The large number of textbooks in our marketplace can theoretically signified that contemporaly time inclines towards the generation of textbooks which kontent corresponds to contemporaly scientific findings, is enriched by authorial inventionand new editorial possibilines. Surprisingly the school reacts contrariwise. The textbooks are udes decreasingly. Nevertheless, their didactic status is not only to pass on the knowledge and the cultural heritage, but is olso crucial in the development of the learning skills. The pupils form thein attitudes by studing the coursebooks, the koncern another is awaken.
PrintDisplayed: 19/7/2024 21:29