Příběhy religionistického vědění. Podněty narativní a kritické teorie v religionistice.
HAMAR, Eleonóra. Příběhy religionistického vědění. Podněty narativní a kritické teorie v religionistice. Religio, Revue pro religionistiku. 2008, roč. 16, č. 2, s. 155-176, 21 s. ISSN 1210-3640. |
Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Základní údaje | |
---|---|
Originální název | Příběhy religionistického vědění. Podněty narativní a kritické teorie v religionistice. |
Název anglicky | Narratives in the academic study of religions: narrative and critical theory in the academic study of religion and their inspirations. |
Autoři | HAMAR, Eleonóra (703 Slovensko, garant). |
Vydání | Religio, Revue pro religionistiku, 2008, 1210-3640. |
Další údaje | |
---|---|
Originální jazyk | čeština |
Typ výsledku | Článek v odborném periodiku |
Obor | 60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion |
Stát vydavatele | Česká republika |
Utajení | není předmětem státního či obchodního tajemství |
Kód RIV | RIV/00216224:14210/08:00025206 |
Organizační jednotka | Filozofická fakulta |
Klíčová slova anglicky | study of religion; narrative theory; critical theory |
Štítky | critical theory, Narrative Theory, study of religion |
Příznaky | Recenzováno |
Změnil | Změnila: PhDr. Eleonóra Hamar, Ph.D., učo 8139. Změněno: 20. 1. 2009 23:01. |
Anotace |
---|
Vztah mezi religionistickými příběhy a sociálním životem nelze přitom pojímat ve smyslu jednoznačných kauzálních souvislostí, jakoby dané narativum mělo disponovat partikulárními účinky. Narativum utváří pohled na věci a činí tím určitá jednání myslitelnými a možnými. Religionistická narativa vymezují obrysy a hranice sociálního jednání, poskytují sociálním aktérům pozice, které mohou zaujímat, vzorce, které mohou následovat. Proto by se měla stát objektem pozornosti religionistiky stejně jako nábožensky označené zkušenosti, jednání a instituce, o nichž religionistická narativa vyprávějí. |
Anotace anglicky |
---|
This text is a contribution to critical reflections on the ways how knowledge is produced in the academic study of religions and on the epistemological and social consequences of this knowledge production. My argument rests on the assumption that the narrative approach can positively contribute to critical theorizing about analytical narratives constructed by scholars of religions. I deal with the particular connection between critical theory and narrative analysis as applied to these analytical narratives. The critical potential of the narrative approach should not be searched for in its frequently presumed ability to discover a more truthful version of reality behind the narrative constructions, but in the inquiry about 1) the specific worldviews in which scholarly narratives are embedded and 2) the consequences narratives have for social life. On this basis and via discussing Jonathan Z. Smith text on Peoples Temple I re-interpret the Horkheimerian idea of the inseparability of facts and norms as an inevitable consequence of articulating analytical narratives. I argue that these narratives serve as a model for social life and thus have consequences for social life because of their mediating role which can be grasped in three, closely interwoven dimensions: in mediating a conceptual base for interpreting the world, in mediating a guideline for articulating moral judgments about the world, in mediating a model for social action. |
Návaznosti | |
---|---|
GP401/06/P290, projekt VaV | Název: Narativní konstrukce židovských identit |
Investor: Grantová agentura ČR, Narativní konstrukce židovských identit |
VytisknoutZobrazeno: 28. 9. 2024 01:50