Detailed Information on Publication Record
2008
Příběhy religionistického vědění. Podněty narativní a kritické teorie v religionistice.
HAMAR, EleonóraBasic information
Original name
Příběhy religionistického vědění. Podněty narativní a kritické teorie v religionistice.
Name (in English)
Narratives in the academic study of religions: narrative and critical theory in the academic study of religion and their inspirations.
Authors
HAMAR, Eleonóra (703 Slovakia, guarantor)
Edition
Religio, Revue pro religionistiku, 2008, 1210-3640
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14210/08:00025206
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords in English
study of religion; narrative theory; critical theory
Tags
Reviewed
Změněno: 20/1/2009 23:01, PhDr. Eleonóra Hamar, Ph.D.
V originále
Vztah mezi religionistickými příběhy a sociálním životem nelze přitom pojímat ve smyslu jednoznačných kauzálních souvislostí, jakoby dané narativum mělo disponovat partikulárními účinky. Narativum utváří pohled na věci a činí tím určitá jednání myslitelnými a možnými. Religionistická narativa vymezují obrysy a hranice sociálního jednání, poskytují sociálním aktérům pozice, které mohou zaujímat, vzorce, které mohou následovat. Proto by se měla stát objektem pozornosti religionistiky stejně jako nábožensky označené zkušenosti, jednání a instituce, o nichž religionistická narativa vyprávějí.
In English
This text is a contribution to critical reflections on the ways how knowledge is produced in the academic study of religions and on the epistemological and social consequences of this knowledge production. My argument rests on the assumption that the narrative approach can positively contribute to critical theorizing about analytical narratives constructed by scholars of religions. I deal with the particular connection between critical theory and narrative analysis as applied to these analytical narratives. The critical potential of the narrative approach should not be searched for in its frequently presumed ability to discover a more truthful version of reality behind the narrative constructions, but in the inquiry about 1) the specific worldviews in which scholarly narratives are embedded and 2) the consequences narratives have for social life. On this basis and via discussing Jonathan Z. Smith text on Peoples Temple I re-interpret the Horkheimerian idea of the inseparability of facts and norms as an inevitable consequence of articulating analytical narratives. I argue that these narratives serve as a model for social life and thus have consequences for social life because of their mediating role which can be grasped in three, closely interwoven dimensions: in mediating a conceptual base for interpreting the world, in mediating a guideline for articulating moral judgments about the world, in mediating a model for social action.
Links
GP401/06/P290, research and development project |
|