J 2008

Příběhy religionistického vědění. Podněty narativní a kritické teorie v religionistice.

HAMAR, Eleonóra

Basic information

Original name

Příběhy religionistického vědění. Podněty narativní a kritické teorie v religionistice.

Name (in English)

Narratives in the academic study of religions: narrative and critical theory in the academic study of religion and their inspirations.

Authors

HAMAR, Eleonóra (703 Slovakia, guarantor)

Edition

Religio, Revue pro religionistiku, 2008, 1210-3640

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/08:00025206

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords in English

study of religion; narrative theory; critical theory

Tags

Reviewed
Změněno: 20/1/2009 23:01, PhDr. Eleonóra Hamar, Ph.D.

Abstract

V originále

Vztah mezi religionistickými příběhy a sociálním životem nelze přitom pojímat ve smyslu jednoznačných kauzálních souvislostí, jakoby dané narativum mělo disponovat partikulárními účinky. Narativum utváří pohled na věci a činí tím určitá jednání myslitelnými a možnými. Religionistická narativa vymezují obrysy a hranice sociálního jednání, poskytují sociálním aktérům pozice, které mohou zaujímat, vzorce, které mohou následovat. Proto by se měla stát objektem pozornosti religionistiky stejně jako nábožensky označené zkušenosti, jednání a instituce, o nichž religionistická narativa vyprávějí.

In English

This text is a contribution to critical reflections on the ways how knowledge is produced in the academic study of religions and on the epistemological and social consequences of this knowledge production. My argument rests on the assumption that the narrative approach can positively contribute to critical theorizing about analytical narratives constructed by scholars of religions. I deal with the particular connection between critical theory and narrative analysis as applied to these analytical narratives. The critical potential of the narrative approach should not be searched for in its frequently presumed ability to discover a more truthful version of reality behind the narrative constructions, but in the inquiry about 1) the specific worldviews in which scholarly narratives are embedded and 2) the consequences narratives have for social life. On this basis and via discussing Jonathan Z. Smith text on Peoples Temple I re-interpret the Horkheimerian idea of the inseparability of facts and norms as an inevitable consequence of articulating analytical narratives. I argue that these narratives serve as a model for social life and thus have consequences for social life because of their mediating role which can be grasped in three, closely interwoven dimensions: in mediating a conceptual base for interpreting the world, in mediating a guideline for articulating moral judgments about the world, in mediating a model for social action.

Links

GP401/06/P290, research and development project
Name: Narativní konstrukce židovských identit
Investor: Czech Science Foundation, Narrative construction of Jewish identities