J 2008

Komunikace a dílo J.A. Komenského

PAVLOVSKÁ, Marie and Jindřiška DELONGOVÁ

Basic information

Original name

Komunikace a dílo J.A. Komenského

Name in Czech

Komunikace a dílo J.A. Komenského

Name (in English)

Communication and work of J.A. Komenského

Authors

PAVLOVSKÁ, Marie and Jindřiška DELONGOVÁ

Edition

Komenský, Brno, PdF MU, 2008, 0323-0449

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Education

Keywords in English

communication; drama; matter subject; games; RVP
Změněno: 9/3/2011 14:59, PaedDr. Marie Pavlovská, Ph.D.

Abstract

V originále

V následujícím textu poukazujeme na význam komunikace pro plnohodnotný život každého jedince, na její zařazení v Rámcových vzdělávacích programech pro jednotlivé typy škol (RVP), v nichž komunikativní kompetence patří mezi základní klíčové kompetence žáka; zároveň představujeme význam komunikace v díle J. A. Komenského Škola na jevišti. Předkládáme čtenáři úryvek z V. části, výstup profesora výmluvnosti, který je, podle našeho názoru, aktuální i v současnosti, tzn. po 354 letech.

In English

In the following text we point to the significance of communication for the full-value life of each individual, its place under the framework of reference for educational programme for the individual types of schools, in which the communication competence belongs to key competences of a pupil; concurrently, we are presenting the significanceof communication in the work of John Amos Comenius School on Stage. We are submitting the reader an extract from the 5th part, a performance of a professor of rhetorics, which is in our opinion, topical even today, 354 years after it has been written.

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education