ŠPALEK, Jiří. Dobrovolné přispívání na veřejný statek: Jsou čeští studenti jiní? (Voluntary Contribution Mechanism for Public Good: Are Czech Students Different?). In Bílá místa teorie a černé díry reforem ve veřejném sektoru. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2009, p. 222-235. ISBN 978-80-7399-657-4.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Dobrovolné přispívání na veřejný statek: Jsou čeští studenti jiní?
Name (in English) Voluntary Contribution Mechanism for Public Good: Are Czech Students Different?
Authors ŠPALEK, Jiří.
Edition 1. vyd. Brno, Bílá místa teorie a černé díry reforem ve veřejném sektoru, p. 222-235, 14 pp. 2009.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50200 5.2 Economics and Business
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Economics and Administration
ISBN 978-80-7399-657-4
Keywords in English public goods; experimental economics
Tags Experimental economics, public goods
Tags Reviewed
Changed by Changed by: prof. Mgr. Jiří Špalek, Ph.D., učo 7027. Changed: 20/12/2010 14:27.
Abstract
Článek shrnuje výsledky experimentu provedeného mezi studenty Masarykovy univerzity. V rámci experimentu bylo zkoumáno chování osob při dobrovolném přispívání na veřejné statky a změna tohoto chování při využití tzv. prahu pro poskytnutí statku. Zjistili jsme, že čeští studenti se v této situaci chovají obdobně jako zahraniční účastníci podobných experimentů. Naopak jsme neprokázali odlišné chování ekonomů a ne-ekonomů. Pro míru přispívání jsou (na základně našich výsledků) velmi významné platby účastníkům (finanční motivace).
Abstract (in English)
The paper summarizes results of economic experiment, which used cohort of students of Masaryk University. We used Public good experiment and voluntary contribution mechanism with modification using Threshold or Provision Point mechanism. Results of our experiment are as follows: (i) Czech students act the same way as foreign participants of similar experiments; (ii) There is no significant difference between behavior of economists and non-economists and (iii) Salient payments mater for behavior of participants.
PrintDisplayed: 6/9/2024 15:33