VLČKOVÁ, Kateřina. Interindividuální rozdíly v používání strategií učení cizímu jazyku (zpráva z výzkumu). (Interindividual differencies in using FLLS (research report)). In SVATOŠ, Tomáš and Daniela VRABCOVÁ. 16. konference ČAPV. 2008. ISBN 978-80-7041-958-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Interindividuální rozdíly v používání strategií učení cizímu jazyku (zpráva z výzkumu).
Name (in English) Interindividual differencies in using FLLS (research report)
Authors VLČKOVÁ, Kateřina.
Edition 16. konference ČAPV, 2008.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Conference abstract
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7041-958-8
Keywords in English learning strategies; research
Tags learning strategies, research
Changed by Changed by: doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D., učo 23594. Changed: 23/1/2009 18:59.
Abstract
Výzkum interindividuálních rozdílů v učení se cizím jazykům - zejména mezi pokročilými a začátečníky. Strategie učení coby soubory postupů užívané k usnadnění získávání, zapamatování, vybavení a užití informací (Wenden, Rubin 1987) představují základní komponentu kompetence k učení (srov. RVP ZV 2004). Inventářové šetření zjišťovalo, zda a jak se používání strategií učení liší u pokročilých a začátečníků, tj. v závislosti na dosažené úrovni znalosti jazyka a míře roz-voje jednotlivých cizojazyčných dovedností. Zkoumány byly strategie paměťové, kognitivní, kompenzační, metakognitivní, afektivní a sociální (Oxford 1990). Ukazuje se, že pokročilejší žáci používají zkoumané strategie učení signifikantně více. Používají také některé odlišné strategie než začátečníci a používají strategie kvalitnějším způsobem.
Abstract (in English)
The article focuses on interindividual differences in using foreign language learning strategies (FLLS) at upper secondary comprehensive school in the Czech Republic and compares advanced learners and beginners in their strategic behaviour. The inventory SILL (Oxford 1990) which investigates memory strategies, cognitive, compensatory, metacognitive, social and affective strategies, was applied. Advanced learners used significantly more FLLS than beginners, they also used different strategies. Advanced learners used before all significantly more cognitive strategies, also metacognitive and social strategies. Advanced learners from our sample seemed to be more active and practice the language often, were self-reflective, had more analytical approach to FL learning and built upon their current knowledge.
Links
LC06046, research and development projectName: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Acronym: RECES)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Research Centre on Schooling
PrintDisplayed: 7/5/2024 05:45