Detailed Information on Publication Record
2008
Interindividuální rozdíly v používání strategií učení cizímu jazyku (zpráva z výzkumu).
VLČKOVÁ, KateřinaBasic information
Original name
Interindividuální rozdíly v používání strategií učení cizímu jazyku (zpráva z výzkumu).
Name (in English)
Interindividual differencies in using FLLS (research report)
Authors
Edition
16. konference ČAPV, 2008
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Konferenční abstrakt
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-7041-958-8
Keywords in English
learning strategies; research
Tags
Změněno: 23/1/2009 18:59, doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D.
V originále
Výzkum interindividuálních rozdílů v učení se cizím jazykům - zejména mezi pokročilými a začátečníky. Strategie učení coby soubory postupů užívané k usnadnění získávání, zapamatování, vybavení a užití informací (Wenden, Rubin 1987) představují základní komponentu kompetence k učení (srov. RVP ZV 2004). Inventářové šetření zjišťovalo, zda a jak se používání strategií učení liší u pokročilých a začátečníků, tj. v závislosti na dosažené úrovni znalosti jazyka a míře roz-voje jednotlivých cizojazyčných dovedností. Zkoumány byly strategie paměťové, kognitivní, kompenzační, metakognitivní, afektivní a sociální (Oxford 1990). Ukazuje se, že pokročilejší žáci používají zkoumané strategie učení signifikantně více. Používají také některé odlišné strategie než začátečníci a používají strategie kvalitnějším způsobem.
In English
The article focuses on interindividual differences in using foreign language learning strategies (FLLS) at upper secondary comprehensive school in the Czech Republic and compares advanced learners and beginners in their strategic behaviour. The inventory SILL (Oxford 1990) which investigates memory strategies, cognitive, compensatory, metacognitive, social and affective strategies, was applied. Advanced learners used significantly more FLLS than beginners, they also used different strategies. Advanced learners used before all significantly more cognitive strategies, also metacognitive and social strategies. Advanced learners from our sample seemed to be more active and practice the language often, were self-reflective, had more analytical approach to FL learning and built upon their current knowledge.
Links
LC06046, research and development project |
|