J 2008

Renesanční epitaf jako médium konfesijní identity v prostředí předbělohorské Chrudimi. Památník Tomáše Lvíka Domažlického (1616) a Salomeny Francové z Liblic (1619) jako historicko-antropologický pramen

JAKUBEC, Ondřej

Basic information

Original name

Renesanční epitaf jako médium konfesijní identity v prostředí předbělohorské Chrudimi. Památník Tomáše Lvíka Domažlického (1616) a Salomeny Francové z Liblic (1619) jako historicko-antropologický pramen

Name in Czech

Renesanční epitaf jako médium konfesijní identity v prostředí předbělohorské Chrudimi. Památník Tomáše Lvíka Domažlického (1616) a Salomeny Francové z Liblic (1619) jako historicko-antropologický pramen

Name (in English)

Renaissance epitaph as medium of confessional identity in the Chrudim before 1620. Monument of Tomáš Lvík Domažlický (1616) a Salomena Francová z Liblic (1619) as soutrce of historical-anthropology

Authors

JAKUBEC, Ondřej (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Theatrum historiae 3. Sborník prací Katedry historických věd Fakulty filozofické Univerzity Pardubice, Pardubice, 2008, 1802-2502

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

Art, architecture, cultural heritage

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/08:00034781

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords in English

Chrudim; epitaphs; Matouš Radouš; renaissance painting; confession; confessional identity; visual media; commemoration
Změněno: 24/1/2009 12:38, prof. Mgr. Ondřej Jakubec, Ph.D.

Abstract

V originále

Příspěvek je věnován konkrétnímu monumentu - epitafu chrudimského měšťana, díla chrudimského malíře Matouše Radouše. Práce naznačuje, že epitafy mohou být interpretovány nejen jako umělecká díla, ale i jako svébytné historiko-antropologické prameny, které díky své originální ikonografii naznačují možnou konfesní orientaci objednavatele.

In English

The article focuses on an epitaph of one Chrudim citizen before 1620 - a work of Matouš Radouš, a painter of the town Chrudim. The study suggests taht epitaphs should be interpreted not only as works of art but due to their specific iconography tehy can also serve as special historical-anthropological sources informinag us about confessional identity of commissioners.