HORÁKOVÁ, Radka. Možnosti integrace a socializace jedinců s postižením sluchu s ohledem na úroveň jejich komunikačních dovedností a na kulturu neslyšících (Possibilities of integration and inclusion of people with hearing impairment regarding their communication competences and different cultural background). In KLENKOVÁ, Jiřina. Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. první. Brno: Paido, 2008, p. 103-110. Pedagogické publikace. ISBN 978-80-7315-168-3.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Možnosti integrace a socializace jedinců s postižením sluchu s ohledem na úroveň jejich komunikačních dovedností a na kulturu neslyšících
Name in Czech Možnosti integrace a socializace jedinců s postižením sluchu s ohledem na úroveň jejich komunikačních dovedností a na kulturu neslyšících
Name (in English) Possibilities of integration and inclusion of people with hearing impairment regarding their communication competences and different cultural background
Authors HORÁKOVÁ, Radka.
Edition první. Brno, Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností, p. 103-110, 8 pp. Pedagogické publikace, 2008.
Publisher Paido
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7315-168-3
Keywords in English person with hearing impairment; hard of hearing; deafness; communication skills; integration; inclusion
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 28/3/2012 17:46.
Abstract
Zpracovaný text pojednává o možnostech integrace dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením do běžných školských zařízení. Autorka se zamýšlí nad faktory ovlivňujícími úspěšnost integrace, jako je např. míra sluchového postižení. Mezi základní předpoklady úspěšné integrace řadí vysokou úroveň komunikačních kompetencí jedinců se sluchovým postižením. Dále poukazuje na důvody narušené socializace sluchově postižených do většinové společnosti. Jedním z důvodů může být vlastní neochota neslyšících začlenit se, což vyplývá z jejich přesvědčení a příslušnosti ke kulturní a jazykové menšině neslyšících.
Abstract (in English)
This text focusses on possibilities of integration of children, pupils and students with hearing impairment in to common schools. Writter is thinking about factors influencieng achievment of integration and among basic presumptions put high level of communication competences of people with hearing impairment. Sometimes we can see that deaf people do not want to be integreated in to majority society because of their different cultural background.
PrintDisplayed: 30/4/2024 16:50