HORÁKOVÁ, Radka. Připravenost pedagogů na integraci žáků s postižením sluchu na 1. stupeň běžných základních škol v Jihomoravském kraji (Teacher´s preparedeness for integration of pupils with hearing impairment to the primary schools in South Moravia region). In KLENKOVÁ, Jiřina. Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. první. Brno: Paido, Brno, 2008, p. 123-136. Pedagogické publikace. ISBN 978-80-7315-168-3.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Připravenost pedagogů na integraci žáků s postižením sluchu na 1. stupeň běžných základních škol v Jihomoravském kraji
Name in Czech Připravenost pedagogů na integraci žáků s postižením sluchu na 1. stupeň běžných základních škol v Jihomoravském kraji
Name (in English) Teacher´s preparedeness for integration of pupils with hearing impairment to the primary schools in South Moravia region
Authors HORÁKOVÁ, Radka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition první. Brno, Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností, p. 123-136, 14 pp. Pedagogické publikace, 2008.
Publisher Paido, Brno
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/08:00051110
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7315-168-3
Keywords in English person with hearing impairment; integration; inclusion; centers providing special care; common primary school; communication skills; degrees of hearing impairment; teachers preparedness for integration of pupils with hearing impairment
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 28/3/2012 17:47.
Abstract
Předkládanou kapitolu lze chápat jako závěrečnou zprávu z provedeného dílčího výzkumného šetření, jehož cílem bylo zaměřit se na výskyt narušené komunikační schopnosti a sluchového postižení u žáků běžných základních škol Jihomoravského kraje. Autorka se v úvodní části textu zamýšlí nad faktory ovlivňujícími úspěšnost integrace, jako je např. míra sluchového postižení. Mezi základní předpoklady úspěšné integrace řadí vysokou úroveň komunikačních kompetencí jedinců se sluchovým postižením a jejich schopnost se s tímto smyslovým postižením dostatečně vyrovnat. V článku je uvedena interpretace výsledků dotazníkového šetření, které bylo zpracováno metodou univariační analýzy. Jednotlivé položky byly analyzovány, graficky znázorněny a okomentovány.
Abstract (in English)
Presentated chapter can be understood as a concluding report from the executed partial research, which aim was to focuse on occurence of disturbed communication skill and hearing impairment at the common elementary school pupils in South Moravia region. In the foreword the author is reflecting factors influencing achievment of integration, e.g. measure of hearing impairment. She consideres high level of communication skills of people with hearing impairment as a fundamental assumption for successful integration a well as an ability to come to terms with this handicap. There is introduced interpretation of results from questioner research, which was processed by univariation analysis method. Particular items were analysed, represented in charts and annotated.
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 27/5/2024 21:58