NOVÁKOVÁ, Zita. Posilování komunikačních kompetencí u žáků se souběžným zrakovým a přidruženým postižením. (Enhancing the Communication Competences of Pupils with Visual Impairments and Other Disability). In Bartoňová, M.; Vítková, M. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami II.: Education of pupils with special educational needs II. 1. vydání. Brno: Paido, 2008, p. 147-158. Pedagogická literatura. ISBN 978-80-210-4736-5.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Posilování komunikačních kompetencí u žáků se souběžným zrakovým a přidruženým postižením.
Name (in English) Enhancing the Communication Competences of Pupils with Visual Impairments and Other Disability
Authors NOVÁKOVÁ, Zita (203 Czech Republic, guarantor).
Edition 1. vydání. Brno, Bartoňová, M.; Vítková, M. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami II.: Education of pupils with special educational needs II. p. 147-158, 12 pp. Pedagogická literatura, 2008.
Publisher Paido
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/08:00027595
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-4736-5
Keywords in English student with visual impairment and other disability; communication competences; expressive and receptive communication; symbolic communication; tangible symbol systems; the picture exchange communication system
Tags communication competences, expressive and receptive communication, symbolic communication, tangible symbol systems
Changed by Changed by: PhDr. Mgr. Zita Nováková, Ph.D., učo 18686. Changed: 8/1/2010 16:50.
Abstract
Příspěvek se zabývá problematikou posilování komunikativních kompetencí žáků se souběžným zrakovým a přidruženým postižením. Především se jedná o žáky hluchoslepé. Jsou prezentovány systémy alternativní a agumentativní komunikace, dále také komunikační systém VOKS.
Abstract (in English)
The article deals with the issue of enhancement of communication competences in students with visual and other disability. The article analyses the systems of alternative and augmentative communication, specifically by students with deafblindness. Another communication system - PECS - is also mentioned.
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 28/4/2024 15:48