C 2008

Posilování komunikačních kompetencí u žáků se souběžným zrakovým a přidruženým postižením.

NOVÁKOVÁ, Zita

Basic information

Original name

Posilování komunikačních kompetencí u žáků se souběžným zrakovým a přidruženým postižením.

Name (in English)

Enhancing the Communication Competences of Pupils with Visual Impairments and Other Disability

Authors

NOVÁKOVÁ, Zita (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

1. vydání. Brno, Bartoňová, M.; Vítková, M. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami II.: Education of pupils with special educational needs II. p. 147-158, 12 pp. Pedagogická literatura, 2008

Publisher

Paido

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/08:00027595

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-4736-5

Keywords in English

student with visual impairment and other disability; communication competences; expressive and receptive communication; symbolic communication; tangible symbol systems; the picture exchange communication system
Změněno: 8/1/2010 16:50, PhDr. Mgr. Zita Nováková, Ph.D.

Abstract

V originále

Příspěvek se zabývá problematikou posilování komunikativních kompetencí žáků se souběžným zrakovým a přidruženým postižením. Především se jedná o žáky hluchoslepé. Jsou prezentovány systémy alternativní a agumentativní komunikace, dále také komunikační systém VOKS.

In English

The article deals with the issue of enhancement of communication competences in students with visual and other disability. The article analyses the systems of alternative and augmentative communication, specifically by students with deafblindness. Another communication system - PECS - is also mentioned.

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education