J 2008

Modernizace, nová religiozita a akulturace hinduismu v českém okultismu

FUJDA, Milan

Basic information

Original name

Modernizace, nová religiozita a akulturace hinduismu v českém okultismu

Name in Czech

Modernizace, nová religiozita a akulturace hinduismu v českém okultismu

Name (in English)

Modernization, New Religiosity, and Acculturation of Hinduism in Czech Occultism

Authors

FUJDA, Milan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Sociální studia, Brno, Fakulta sociálních studií MU Brno, 2008, 1214-813X

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/08:00034788

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords in English

modernization;print;media;new religiosity;Hinduism;occultism;New Age

Tags

Reviewed
Změněno: 15/2/2011 20:38, Mgr. Milan Fujda, Ph.D.

Abstract

V originále

V článku se zabývám některými teoretickými aspekty užívání pojmů "nová" a "tradiční" náboženství a neschopností současé sociologie náboženství a religionistiky vyjasnit, co znamená označení "nová" ve vztahu k některým náboženstvím. Do problematiky se snažím vnést trochu světla prostřednictvím kontextuální analýzy akulturace hinduismu v českém okultismu v první polovině 20. století. Snažím se doložit, že zásadní podmínkou možnosti této akulturace bylo ustavení moderního tiskařského průmyslu a mediálního trhu. Masová dostupnost tištěného materiálu měla za následek proměnu jak sociálních struktur náboženských společenství tak individuálního pojetí náboženství a víry. Tyto proměny podmíněné tiskem vedly jak ke konstituování "nových náboženství" tak k proměně "tradičních náboženství". Přesto lze najít mezi různými moderními formami religiozity jistý rozdíl: zatímco v rámci některých hrají zasádní roli kánon a centralizovaná autorita, v jiných se naopak klade důraz na neomezený individuální přístup ke (textovým) zdrojům a na autoritu "já". Tato skutečnost má řadu důsledků.

In English

In the following article I deal with some theoretical issues relating to terms like "new religions" and "traditional religions", and with inability of contemporary sociology and the study of religions to clarify what the label "new" with reference to religions means. I have attempted to clarify the issue through the contextual analysis of the phenomenon of acculturation of Hinduism in Czech occultism during the beginning of the 20th century. I have found that the most important condition, which made the mentioned phenomena possible, was an establishment of printing industry and a market with printed books and magazines. Mass accessibility to printed material resulted - with reference to religion - in crucial transformations of the organizational structures as well as of ways of thinking and believing. These transformations affected finally the so called traditional churches as much as the "new religions". Certain sociologically significant differences, however, can be found among different types of modern religious expressions: i.e. the tendency to cling on delimited canons and subjection to particular religious authority vs. the emphasis on unlimited individual choice and the sole authority of the self.

Links

028899, interní kód MU
Name: Religion and Values: Central and Eastern European Research Network (Acronym: REVACERN)
Investor: European Union