FUJDA, Milan. Modernizace, nová religiozita a akulturace hinduismu v českém okultismu. Sociální studia. Brno: Fakulta sociálních studií MU Brno, roč. 5, 3-4, s. 137-152, 15 s. ISSN 1214-813X. 2008.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Modernizace, nová religiozita a akulturace hinduismu v českém okultismu
Název česky Modernizace, nová religiozita a akulturace hinduismu v českém okultismu
Název anglicky Modernization, New Religiosity, and Acculturation of Hinduism in Czech Occultism
Autoři FUJDA, Milan (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Sociální studia, Brno, Fakulta sociálních studií MU Brno, 2008, 1214-813X.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW Odkaz na soubor v online archivu časopisu Sociální studia
Kód RIV RIV/00216224:14210/08:00034788
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova anglicky modernization;print;media;new religiosity;Hinduism;occultism;New Age
Štítky hinduism, media, modernization, New Age, new religiosity, occultism, print
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. Milan Fujda, Ph.D., učo 40902. Změněno: 15. 2. 2011 20:38.
Anotace
V článku se zabývám některými teoretickými aspekty užívání pojmů "nová" a "tradiční" náboženství a neschopností současé sociologie náboženství a religionistiky vyjasnit, co znamená označení "nová" ve vztahu k některým náboženstvím. Do problematiky se snažím vnést trochu světla prostřednictvím kontextuální analýzy akulturace hinduismu v českém okultismu v první polovině 20. století. Snažím se doložit, že zásadní podmínkou možnosti této akulturace bylo ustavení moderního tiskařského průmyslu a mediálního trhu. Masová dostupnost tištěného materiálu měla za následek proměnu jak sociálních struktur náboženských společenství tak individuálního pojetí náboženství a víry. Tyto proměny podmíněné tiskem vedly jak ke konstituování "nových náboženství" tak k proměně "tradičních náboženství". Přesto lze najít mezi různými moderními formami religiozity jistý rozdíl: zatímco v rámci některých hrají zasádní roli kánon a centralizovaná autorita, v jiných se naopak klade důraz na neomezený individuální přístup ke (textovým) zdrojům a na autoritu "já". Tato skutečnost má řadu důsledků.
Anotace anglicky
In the following article I deal with some theoretical issues relating to terms like "new religions" and "traditional religions", and with inability of contemporary sociology and the study of religions to clarify what the label "new" with reference to religions means. I have attempted to clarify the issue through the contextual analysis of the phenomenon of acculturation of Hinduism in Czech occultism during the beginning of the 20th century. I have found that the most important condition, which made the mentioned phenomena possible, was an establishment of printing industry and a market with printed books and magazines. Mass accessibility to printed material resulted - with reference to religion - in crucial transformations of the organizational structures as well as of ways of thinking and believing. These transformations affected finally the so called traditional churches as much as the "new religions". Certain sociologically significant differences, however, can be found among different types of modern religious expressions: i.e. the tendency to cling on delimited canons and subjection to particular religious authority vs. the emphasis on unlimited individual choice and the sole authority of the self.
Návaznosti
028899, interní kód MUNázev: Religion and Values: Central and Eastern European Research Network (Akronym: REVACERN)
Investor: Evropská unie, Religion and Values: Central and Eastern European Research Network
VytisknoutZobrazeno: 16. 4. 2024 19:54