FUJDA, Milan. Modernizace, nová religiozita a akulturace hinduismu v českém okultismu (Modernization, New Religiosity, and Acculturation of Hinduism in Czech Occultism). Sociální studia. Brno: Fakulta sociálních studií MU Brno, 2008, vol. 5, 3-4, p. 137-152, 15 pp. ISSN 1214-813X.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Modernizace, nová religiozita a akulturace hinduismu v českém okultismu
Name in Czech Modernizace, nová religiozita a akulturace hinduismu v českém okultismu
Name (in English) Modernization, New Religiosity, and Acculturation of Hinduism in Czech Occultism
Authors FUJDA, Milan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Sociální studia, Brno, Fakulta sociálních studií MU Brno, 2008, 1214-813X.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Odkaz na soubor v online archivu časopisu Sociální studia
RIV identification code RIV/00216224:14210/08:00034788
Organization unit Faculty of Arts
Keywords in English modernization;print;media;new religiosity;Hinduism;occultism;New Age
Tags hinduism, media, modernization, New Age, new religiosity, occultism, print
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Milan Fujda, Ph.D., učo 40902. Changed: 15/2/2011 20:38.
Abstract
V článku se zabývám některými teoretickými aspekty užívání pojmů "nová" a "tradiční" náboženství a neschopností současé sociologie náboženství a religionistiky vyjasnit, co znamená označení "nová" ve vztahu k některým náboženstvím. Do problematiky se snažím vnést trochu světla prostřednictvím kontextuální analýzy akulturace hinduismu v českém okultismu v první polovině 20. století. Snažím se doložit, že zásadní podmínkou možnosti této akulturace bylo ustavení moderního tiskařského průmyslu a mediálního trhu. Masová dostupnost tištěného materiálu měla za následek proměnu jak sociálních struktur náboženských společenství tak individuálního pojetí náboženství a víry. Tyto proměny podmíněné tiskem vedly jak ke konstituování "nových náboženství" tak k proměně "tradičních náboženství". Přesto lze najít mezi různými moderními formami religiozity jistý rozdíl: zatímco v rámci některých hrají zasádní roli kánon a centralizovaná autorita, v jiných se naopak klade důraz na neomezený individuální přístup ke (textovým) zdrojům a na autoritu "já". Tato skutečnost má řadu důsledků.
Abstract (in English)
In the following article I deal with some theoretical issues relating to terms like "new religions" and "traditional religions", and with inability of contemporary sociology and the study of religions to clarify what the label "new" with reference to religions means. I have attempted to clarify the issue through the contextual analysis of the phenomenon of acculturation of Hinduism in Czech occultism during the beginning of the 20th century. I have found that the most important condition, which made the mentioned phenomena possible, was an establishment of printing industry and a market with printed books and magazines. Mass accessibility to printed material resulted - with reference to religion - in crucial transformations of the organizational structures as well as of ways of thinking and believing. These transformations affected finally the so called traditional churches as much as the "new religions". Certain sociologically significant differences, however, can be found among different types of modern religious expressions: i.e. the tendency to cling on delimited canons and subjection to particular religious authority vs. the emphasis on unlimited individual choice and the sole authority of the self.
Links
028899, interní kód MUName: Religion and Values: Central and Eastern European Research Network (Acronym: REVACERN)
Investor: European Union
PrintDisplayed: 1/7/2024 09:16