POL, Milan, Lenka HLOUŠKOVÁ, Petr NOVOTNÝ and Martin SEDLÁČEK. Určující momenty ve vývoji životní a profesní dráhy ředitelů škol (Critical Incidents in the Development of Czech Headteachers Life and Professional Careers). In Konference České asociace pedagogického výzkumu, Hradec Králové. 2008.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Určující momenty ve vývoji životní a profesní dráhy ředitelů škol
Name in Czech Určující momenty ve vývoji životní a profesní dráhy ředitelů škol
Name (in English) Critical Incidents in the Development of Czech Headteachers Life and Professional Careers
Authors POL, Milan (203 Czech Republic, guarantor), Lenka HLOUŠKOVÁ (203 Czech Republic), Petr NOVOTNÝ (203 Czech Republic) and Martin SEDLÁČEK (203 Czech Republic).
Edition Konference České asociace pedagogického výzkumu, Hradec Králové, 2008.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/08:00025224
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) životní historie;profesní dráha;určující momenty
Keywords in English life history;critical incidents;professional careers
Tags critical incidents, life history, professional careers
Changed by Changed by: doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D., učo 23221. Changed: 23/6/2009 13:23.
Abstract
Příspěvek je další z řady výstupů výzkumného projektu Ředitelé českých škol a jejich životní a profesní dráha (GAČR, 406/07/0845). Cílem výzkumu je přispět k poznání teorie a praxe práce ředitelů škol v kontextu rozvoje jejich životní a profesní dráhy. Životní a profesní dráhu vnímáme jako pomyslnou linii utvářenou jedincem podle jeho životních cílů. Výzkum je koncipován jako kvalitativní šetření s použitím biografického designu a specifické metody životní historie (life history). V příspěvku se zaměříme především na hlavní identifikované určující momenty ve vývoji životní a profesní dráhy ředitelů českých škol. Neboli představíme klíčové faktory, které utvářely a utvářejí životní a profesní dráhu ředitele školy. Takové faktory sledujeme v horizontální i vertikální rovině. Na vertikální ose představíme kritické události spojené s profesní kariérou od nástupu do škol až do dnešních dnů. Na horizontální ose sledujeme u ředitelů vývoj jejich myšlení a jednání z hlediska individuálních přístupů k procesům řízení a vedení.
Abstract (in English)
The paper is one of the first outputs of research project Czech School Head Teacher and their Personal and Professional Path Development (Czech Science Foundation, ref. n. 406/07/0845). The target of our research is to contribute to the knowledge of the theory and practice of the headteachers work in the context of their life and professional careers. Life and professional career is understood as an imaginary line created by an individual along his/her aims in life. The qualitative approach, using a biographical design and a specific method of life history, was chosen as the basic interpretational and methodological discourse. Our contribution presents some of the results of the preliminary analyses, focusing the main attention on the identified critical incidents in the development of the Czech school headteachers life and professional careers. In other words, we are presenting the key factors which have been shaping their life and professional careers, observing such factors at both horizontal and vertical levels. On the vertical axis, critical events of the previous professional career will be demonstrated. The horizontal axis follows the development of the headteachers thinking and acting from the viewpoint of their individual attitudes to management and leadership processes.
Links
GA406/07/0845, research and development projectName: Ředitelé českých škol a jejich životní a profesní dráha
Investor: Czech Science Foundation, Czech School Head Teachers and their Personal and Professional Path Developement
PrintDisplayed: 24/5/2024 23:34