RABUŠICOVÁ, Milada and Ladislav RABUŠIC. Teoretický kontext a metodologická východiska (Theoretical context and methodological points of departure). In RABUŠICOVÁ, Milada and Ladislav RABUŠIC. Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 16 pp. Studie. ISBN 978-80-210-4779-2.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Teoretický kontext a metodologická východiska
Name (in English) Theoretical context and methodological points of departure
Authors RABUŠICOVÁ, Milada (203 Czech Republic, guarantor) and Ladislav RABUŠIC (203 Czech Republic).
Edition 1. vyd. Brno, Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice, 16 pp. Studie, 2008.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14230/08:00025447
Organization unit Faculty of Social Studies
ISBN 978-80-210-4779-2
Keywords in English knowledge society; life long learning; human resources; rational choice model; theory of reasoned action;
Tags human resources, Knowledge society, life long learning, rational choice model, theory of reasoned action
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: prof. PhDr. Ladislav Rabušic, CSc., učo 832. Changed: 26/3/2010 13:47.
Abstract
Tato kapitola dává teoretický a metodologický background k jednotlivým kapitolám monografie. Vychází z konceptu celoživotního učení, jehož je vzdělávání diospělých součástí. Potřeba vzdělávání dospělých jako součást celoživotního učení se vyvinula na základě působení tří druhů sociálních sil: rychlosti probíhající sociální změny, zastarávání celé řady tradičních zaměstnání a proměny hodnotových systémů: stále více lidí si uvědomuje, že prožít bohatý život je možné pouze tehdy, když se podaří maximalizovat jejich individuální potenciality. K základním charakteristikám celoživotního učení patří, že vzdělávání není již omezeno jen na určitou fázi života, docházky do školy, ale trvá po celý život. Díky tomu by se měl rozvíjet sektor dalšího vzdělávání (vzdělávání dospělých) určený těm, kdo již opustili školu. Za druhé se nejedná jen o formální vzdělávání ve vzdělávacích institucích, ale o všechny formy a typy učení bez ohledu na instituci či prostředí, kterým může být i pracoviště, domov či prostředí obce. Všechny možnosti učení vytvářejí jediný celek, který dovoluje rozmanité a četné přechody mezi vzděláváním a zaměstnáním a který umožňuje získat stejné kvalifikace a kompetence různými cestami kdykoli během života. Za třetí se jedná o poskytnutí příležitosti pro všechny, bez ohledu na věk, zájem, nadání či postavení. Jde tedy o zásadní změnu orientace vzdělávacího systému tak, aby co nejvíce vycházel vstříc odlišným potřebám, zájmům a schopnostem vzdělávaných, o co největší možnou diferenciaci a individualizaci vzdělávání, o zaměření na maximální rozvoj každého jedince a na maximální využití jeho potenciálu. Tato teoretická východiska byla přetavena do adekvátních výzkumných otázek, takže cílem celé publikace byla snaha zjistit, kdo, v jaké míře a s jakou motivací se zúčastňuje dalšího vzdělávání dospělých. Do jaké míry lze říci, že vzdělávání v ČR probíhá po celý život, zda toto vzdělávání nabývá všech forem, tedy nejen formální, ale i neformální a informální, a zda se ho dostává všem, tedy bez ohledu na věk, předcházející úroveň vzdělání, pohlaví a profesní postavení. Empiricky toho o vzdělávání dospělých v České republice víme dosud jen málo. Aby bylo možné získat relevantní data o vzdělávání českých dospělých, byl proveden speciální reprezentativní sociologicý výzkum. Operacionalizace problému vycházela z teorie racionální volby a teorie zdůvodňované akce v kontextu hodnoty vzdělání v životě jedince.
Abstract (in English)
This chapter provides a theoretical and methodological background to the whole book. It stems from the concept of life long learning of which adult education is a particular part. The need for life long learning has been brought about by three kinds of social forces: by the speed of social change, by obsolescence of many of traditional occupations and by change in value preferences. Basic features of adult education are: 1. education is not limited to to a certain stage of individual life cycle any longer; 2. It does not mean only formal education but also other forms (non-formal and informal): this enables to acquire knowledge by various means and ways; 3. It gives a chance to get educated despite of age, talent or social status - it is chance for all. These assumptions were translated into the proper research questions. Data that would enable to answer them were collected by a special representative survey. Operationalization of research questions was based on theory of rational choice and of reasoned action with respect to value of education in lives of individuals.
Links
1J017/04-DP2, research and development projectName: Vzdělávání dospělých v různých fázích životního cyklu: priority, příležitosti a možnosti rozvoje
Investor: Ministry of Labour and Social Affairs of the CR, Adult Education in Various Stages of the Life Cycle: Priorities, Opportunities and Possibilities of Development
PrintDisplayed: 15/6/2024 23:37