RABUŠICOVÁ, Milada and Ladislav RABUŠIC. Dospělí v neformálním vzdělávání (Adults in non-formal education). In RABUŠICOVÁ, Milada and Ladislav RABUŠIC. Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2008, p. 61-75. Studie. ISBN 978-80-210-4779-2.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Dospělí v neformálním vzdělávání
Name (in English) Adults in non-formal education
Authors RABUŠICOVÁ, Milada (203 Czech Republic, guarantor) and Ladislav RABUŠIC (203 Czech Republic).
Edition 1. vyd. Brno, Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice, p. 61-75, 15 pp. Studie, 2008.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14230/08:00025449
Organization unit Faculty of Social Studies
ISBN 978-80-210-4779-2
Keywords in English non-formal education; lifelong learning; Ad hoc module;
Tags Ad hoc module, lifelong learning, non-formal education
Tags Reviewed
Changed by Changed by: prof. PhDr. Ladislav Rabušic, CSc., učo 832. Changed: 26/3/2010 13:44.
Abstract
V této kapitole poukazujeme na hlavní charakteristiky neformálního vzdělávání dospělých v ČR, jak jsme je zaznamenali prostřednictvím našeho reprezentativního výzkumu v roce 2005. Zjištěná skutečnost, že přibližně jedna třetina české dospělé populace se účastnila v průběhu jednoho roku minimálně jednoho (ale někteří i více) kurzu neformálního vzdělávání, považujeme - i v konfrontaci se zahraničními výsledky - za relativně dobrý výsledek. Přibližně stejný podíl českých dospělých také plánovalo navštěvovat nějaký kurz v nejbližší budoucnosti. Není překvapením, že ti, kdo na tomto typu vzdělávání participují, jsou především mladší a vzdělanější obyvatelé České republiky. Rovněž není překvapivým zjištěním, že největší podíl navštěvovaných kurzů tvoří takové, které se přímo týkají zaměstnání jedince, dále pak to jsou kurzy počítačové (které mohou mít rovněž, byť zprostředkovaně, vazbu na zaměstnání) a kurzy jazykové. Ostatní možné oblasti vzdělávání, to je vzdělávání týkající se volnočasových aktivit, rodiny, veřejného života apod.), jsou z hlediska frekvence návštěvnosti výrazně podreprezentovány. V tomto ohledu jsme předpokládali přece jen výsledky příznivější.
Abstract (in English)
We show in this chapter main features of informal education of Czech adults as they were recorded in our representative survey in 2005. We regard main findings, i. e. about one third of Czech adults participated during a year in one or more courses of informal education, as relatively positive result - also in the context of international comparison. About the same share of adults planned to attend a course of informal education in near future. Those who participated and/or who planned to participate were mainly younger and more educated adults. Very important factor having impact on planned participation was past participation - those who did participate in the past planned to participate more often than those who did not have such participation experience. Main courses attended were PC and language ones.
Links
1J017/04-DP2, research and development projectName: Vzdělávání dospělých v různých fázích životního cyklu: priority, příležitosti a možnosti rozvoje
Investor: Ministry of Labour and Social Affairs of the CR, Adult Education in Various Stages of the Life Cycle: Priorities, Opportunities and Possibilities of Development
PrintDisplayed: 27/5/2024 15:53