RABUŠICOVÁ, Milada and Ladislav RABUŠIC. Dospělí a informální učení (Adults and informal education). In RABUŠICOVÁ, Milada and Ladislav RABUŠIC. Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2008, p. 77-95. Studie. ISBN 978-80-210-4779-2.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Dospělí a informální učení
Name (in English) Adults and informal education
Authors RABUŠICOVÁ, Milada (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Ladislav RABUŠIC (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice, p. 77-95, 19 pp. Studie, 2008.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14230/08:00025450
Organization unit Faculty of Social Studies
ISBN 978-80-210-4779-2
Keywords in English lifelong learning; informal education; Ad hoc module of EUROSTAT;
Tags Informal education, lifelong learning
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: prof. PhDr. Ladislav Rabušic, CSc., učo 832. Changed: 20/4/2011 16:21.
Abstract
Tato kapitola je věnována nejproblematičtější části konceptu celoživotní učení, a to informálnímu vzdělávání. Informální učení je - již z definice - problematické proto, že míru, obsah a kvalitu zde není snadné empiricky ověřit. Proto nejdříve ukazujeme, co neformální učení je a jaký je jeho význam v kontextu učení celoživotního. Poukazujeme také na metodologické problémy spojené s jeho měřením. Prezentujeme také základní výsledky z našeho reprezentativního výzkumu, které říkají, že přibližně 60 % české dospělé populace se ve svém volném čase jistým způsobem záměrně kultivuje některou z aktivit, jejichž prostřednictvím obohacuje své poznatky.
Abstract (in English)
This chapter deals with one the most problematic part of the concept of lifelong learning - informal education. Therefore, at first we define what informal education is and which methodological difficulties we encounter in our effort to measure it. Then, basic results from our survey on informal education are presented - they show that about 60 % of Czech adult population educate themselves intentionally in their leisure time by one of the activities that increase their stock of knowledge and competencies.
Links
1J017/04-DP2, research and development projectName: Vzdělávání dospělých v různých fázích životního cyklu: priority, příležitosti a možnosti rozvoje
Investor: Ministry of Labour and Social Affairs of the CR, Adult Education in Various Stages of the Life Cycle: Priorities, Opportunities and Possibilities of Development
PrintDisplayed: 7/6/2024 15:31