C 2008

Dospělí a informální učení

RABUŠICOVÁ, Milada and Ladislav RABUŠIC

Basic information

Original name

Dospělí a informální učení

Name (in English)

Adults and informal education

Authors

RABUŠICOVÁ, Milada (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Ladislav RABUŠIC (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice, p. 77-95, 19 pp. Studie, 2008

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14230/08:00025450

Organization unit

Faculty of Social Studies

ISBN

978-80-210-4779-2

Keywords in English

lifelong learning; informal education; Ad hoc module of EUROSTAT;

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 20/4/2011 16:21, prof. PhDr. Ladislav Rabušic, CSc.

Abstract

V originále

Tato kapitola je věnována nejproblematičtější části konceptu celoživotní učení, a to informálnímu vzdělávání. Informální učení je - již z definice - problematické proto, že míru, obsah a kvalitu zde není snadné empiricky ověřit. Proto nejdříve ukazujeme, co neformální učení je a jaký je jeho význam v kontextu učení celoživotního. Poukazujeme také na metodologické problémy spojené s jeho měřením. Prezentujeme také základní výsledky z našeho reprezentativního výzkumu, které říkají, že přibližně 60 % české dospělé populace se ve svém volném čase jistým způsobem záměrně kultivuje některou z aktivit, jejichž prostřednictvím obohacuje své poznatky.

In English

This chapter deals with one the most problematic part of the concept of lifelong learning - informal education. Therefore, at first we define what informal education is and which methodological difficulties we encounter in our effort to measure it. Then, basic results from our survey on informal education are presented - they show that about 60 % of Czech adult population educate themselves intentionally in their leisure time by one of the activities that increase their stock of knowledge and competencies.

Links

1J017/04-DP2, research and development project
Name: Vzdělávání dospělých v různých fázích životního cyklu: priority, příležitosti a možnosti rozvoje
Investor: Ministry of Labour and Social Affairs of the CR, Adult Education in Various Stages of the Life Cycle: Priorities, Opportunities and Possibilities of Development