C 2008

Motivace a bariéry ve vzdělávání dospělých

RABUŠICOVÁ, Milada, Ladislav RABUŠIC and Klára ŠEĎOVÁ

Basic information

Original name

Motivace a bariéry ve vzdělávání dospělých

Name (in English)

Motivations and barriers in adult education

Authors

RABUŠICOVÁ, Milada (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Ladislav RABUŠIC (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Klára ŠEĎOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice, p. 97-112, 16 pp. Studie, 2008

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14230/08:00025451

Organization unit

Faculty of Social Studies

ISBN

978-80-210-4779-2

Keywords in English

adult education; lifelong learning; barriers in learning; internal and external motivation

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 20/4/2011 16:22, prof. PhDr. Ladislav Rabušic, CSc.

Abstract

V originále

Tato kapitola zkoumá, z jakých důvodů se čeští dospělí zapojují či nezapojují do formálních a neformálních vzdělávacích aktivit. Vzhledem k tomu, že převládajícím vzorcem je v české populaci neúčast na vzdělávání dospělých, položili jsme těžiště naší analýzy do oblasti bariér. Co se týče motivace, ukázaly se zřetelné rozdíly mezi formálním a neformálním sektorem. Zatímco neformální vzdělávání je motivováno především mimopracovními důvody, pro účast na formálním vzdělávání je prvořadá pracovní motivace. Zajímavé však je, že význam pracovní motivace je různý v různých vzdělanostních skupinách. Vzorec je jednoduchý: čím vyšší vzdělání, tím vyšší podíl mimopracovní motivace. V tomto ohledu se nabízí hypotéza, že vzdělanější jedinci představují předvoj v tom smyslu, že přestávají vzdělávání v dospělém věku chápat výhradně v jeho ekonomické dimenzi. Vzdělávání zde nevystupuje jen jako nástroj navyšování vlastního lidského kapitálu, ale také jako prostředek sebekultivace a osobního rozvoje.

In English

This chapter tries to understand what are the reasons that of Czech adults to participate or not to participate in formal and non-formal education.We found clear-cut differences between formal and non-formal sector. While participation in non-formal education is mainly motivated by non-job-related reasons, in formal education, on the contrary, the main incentives are job-related. However, job-related motives differ with respect to attained education. The pattern is clear: the more educated people are, the higher non-job-related reasons for participation they express. It can be hypothesised that more educated people understand meaning of education not only in terms of economic benefits it can bring to them but as a means to their personal development.

Links

1J017/04-DP2, research and development project
Name: Vzdělávání dospělých v různých fázích životního cyklu: priority, příležitosti a možnosti rozvoje
Investor: Ministry of Labour and Social Affairs of the CR, Adult Education in Various Stages of the Life Cycle: Priorities, Opportunities and Possibilities of Development