Detailed Information on Publication Record
2008
Motivace a bariéry ve vzdělávání dospělých
RABUŠICOVÁ, Milada, Ladislav RABUŠIC and Klára ŠEĎOVÁBasic information
Original name
Motivace a bariéry ve vzdělávání dospělých
Name (in English)
Motivations and barriers in adult education
Authors
RABUŠICOVÁ, Milada (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Ladislav RABUŠIC (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Klára ŠEĎOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Brno, Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice, p. 97-112, 16 pp. Studie, 2008
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14230/08:00025451
Organization unit
Faculty of Social Studies
ISBN
978-80-210-4779-2
Keywords in English
adult education; lifelong learning; barriers in learning; internal and external motivation
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 20/4/2011 16:22, prof. PhDr. Ladislav Rabušic, CSc.
V originále
Tato kapitola zkoumá, z jakých důvodů se čeští dospělí zapojují či nezapojují do formálních a neformálních vzdělávacích aktivit. Vzhledem k tomu, že převládajícím vzorcem je v české populaci neúčast na vzdělávání dospělých, položili jsme těžiště naší analýzy do oblasti bariér. Co se týče motivace, ukázaly se zřetelné rozdíly mezi formálním a neformálním sektorem. Zatímco neformální vzdělávání je motivováno především mimopracovními důvody, pro účast na formálním vzdělávání je prvořadá pracovní motivace. Zajímavé však je, že význam pracovní motivace je různý v různých vzdělanostních skupinách. Vzorec je jednoduchý: čím vyšší vzdělání, tím vyšší podíl mimopracovní motivace. V tomto ohledu se nabízí hypotéza, že vzdělanější jedinci představují předvoj v tom smyslu, že přestávají vzdělávání v dospělém věku chápat výhradně v jeho ekonomické dimenzi. Vzdělávání zde nevystupuje jen jako nástroj navyšování vlastního lidského kapitálu, ale také jako prostředek sebekultivace a osobního rozvoje.
In English
This chapter tries to understand what are the reasons that of Czech adults to participate or not to participate in formal and non-formal education.We found clear-cut differences between formal and non-formal sector. While participation in non-formal education is mainly motivated by non-job-related reasons, in formal education, on the contrary, the main incentives are job-related. However, job-related motives differ with respect to attained education. The pattern is clear: the more educated people are, the higher non-job-related reasons for participation they express. It can be hypothesised that more educated people understand meaning of education not only in terms of economic benefits it can bring to them but as a means to their personal development.
Links
1J017/04-DP2, research and development project |
|