RABUŠICOVÁ, Milada, Ladislav RABUŠIC and Klára ŠEĎOVÁ. Motivace a bariéry ve vzdělávání dospělých (Motivations and barriers in adult education). In RABUŠICOVÁ, Milada and Ladislav RABUŠIC. Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2008, p. 97-112. Studie. ISBN 978-80-210-4779-2.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Motivace a bariéry ve vzdělávání dospělých
Name (in English) Motivations and barriers in adult education
Authors RABUŠICOVÁ, Milada (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Ladislav RABUŠIC (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Klára ŠEĎOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice, p. 97-112, 16 pp. Studie, 2008.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14230/08:00025451
Organization unit Faculty of Social Studies
ISBN 978-80-210-4779-2
Keywords in English adult education; lifelong learning; barriers in learning; internal and external motivation
Tags adult education, barriers in learning, internal and external motivation, lifelong learning
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: prof. PhDr. Ladislav Rabušic, CSc., učo 832. Changed: 20/4/2011 16:22.
Abstract
Tato kapitola zkoumá, z jakých důvodů se čeští dospělí zapojují či nezapojují do formálních a neformálních vzdělávacích aktivit. Vzhledem k tomu, že převládajícím vzorcem je v české populaci neúčast na vzdělávání dospělých, položili jsme těžiště naší analýzy do oblasti bariér. Co se týče motivace, ukázaly se zřetelné rozdíly mezi formálním a neformálním sektorem. Zatímco neformální vzdělávání je motivováno především mimopracovními důvody, pro účast na formálním vzdělávání je prvořadá pracovní motivace. Zajímavé však je, že význam pracovní motivace je různý v různých vzdělanostních skupinách. Vzorec je jednoduchý: čím vyšší vzdělání, tím vyšší podíl mimopracovní motivace. V tomto ohledu se nabízí hypotéza, že vzdělanější jedinci představují předvoj v tom smyslu, že přestávají vzdělávání v dospělém věku chápat výhradně v jeho ekonomické dimenzi. Vzdělávání zde nevystupuje jen jako nástroj navyšování vlastního lidského kapitálu, ale také jako prostředek sebekultivace a osobního rozvoje.
Abstract (in English)
This chapter tries to understand what are the reasons that of Czech adults to participate or not to participate in formal and non-formal education.We found clear-cut differences between formal and non-formal sector. While participation in non-formal education is mainly motivated by non-job-related reasons, in formal education, on the contrary, the main incentives are job-related. However, job-related motives differ with respect to attained education. The pattern is clear: the more educated people are, the higher non-job-related reasons for participation they express. It can be hypothesised that more educated people understand meaning of education not only in terms of economic benefits it can bring to them but as a means to their personal development.
Links
1J017/04-DP2, research and development projectName: Vzdělávání dospělých v různých fázích životního cyklu: priority, příležitosti a možnosti rozvoje
Investor: Ministry of Labour and Social Affairs of the CR, Adult Education in Various Stages of the Life Cycle: Priorities, Opportunities and Possibilities of Development
PrintDisplayed: 27/5/2024 18:46