C 2008

Senioři a jejich vzdělávání

RABUŠIC, Ladislav

Basic information

Original name

Senioři a jejich vzdělávání

Name (in English)

The elderly and their education

Authors

RABUŠIC, Ladislav (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice, p. 265-287, 23 pp. Studie, 2008

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14230/08:00025452

Organization unit

Faculty of Social Studies

ISBN

978-80-210-4779-2

Keywords in English

population ageing; elderly at the labour market; early retirement; adult education

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 20/4/2011 16:23, prof. PhDr. Ladislav Rabušic, CSc.

Abstract

V originále

Tato kapitola se zabývá problematikou vzdělávání seniorů ve stárnoucí společnosti. Ukazuje, že v kontextu stárnoucích společností, bude udržení seniorské pracovní síly na trhu práce jedním z výrazných zdrojů, které mohou mírnit ekonomické dopady nárůstu podílu osob v seniorském věku. Udržet seniory na trhu práce ovšem velmi často znamená adekvátně je rekvalifikovat a naučit novým dovednostem - zde je velký prostor pro vzdělávání dospělých. Náš výzkum ovšem ukázal, že podíl osob seniorského věku, kteří by se aktivit vzdělávání dospělých účastnili, není mnoho - ve věkové skupině 60-65 let pouhých 12 % a stejně nízký podíl také účast na kurzech vzdělávání dospělých plánoval pro nejbližší budoucnost.

In English

This chapter deals with the problem of elderly education within ageing societies. It is clear that to maintain the elderly at the labour market will be one of decisive factors that can help offset affects of increasing share of the elderly in modern societies. To keep them at the labour market means, however, that they are qualified enough - as it is not often the case, then re-qualification in the courses of adult education seem as the natural solution of the problem. Czech elderly, as our research showed, are not ready yet for massive participation in the courses of lifelong learning. Mere 12 % of the elderly aged 60-65 participated during a year in of the courses of adult education and the same proportion planned to participate in near future.

Links

1J017/04-DP2, research and development project
Name: Vzdělávání dospělých v různých fázích životního cyklu: priority, příležitosti a možnosti rozvoje
Investor: Ministry of Labour and Social Affairs of the CR, Adult Education in Various Stages of the Life Cycle: Priorities, Opportunities and Possibilities of Development