Detailed Information on Publication Record
2008
Sociální opora a její vztah k životní spokojenosti, sebehodnocení a osobnosti u adolescentů: rodové rozdíly
SNOPEK, Mojmír and Veronika HUBLOVÁBasic information
Original name
Sociální opora a její vztah k životní spokojenosti, sebehodnocení a osobnosti u adolescentů: rodové rozdíly
Name (in English)
Adolescent Perceived Social Support and its Relation to Life Satisfaction, Self-esteem and Personality: Gender Differences
Authors
SNOPEK, Mojmír (203 Czech Republic, guarantor) and Veronika HUBLOVÁ (203 Czech Republic)
Edition
Československá psychologie: Časopis pro psychologickou teorii a praxi, Praha, Academia, 2008, 0009-062X
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Impact factor
Impact factor: 0.101
RIV identification code
RIV/00216224:14560/08:00028284
Organization unit
Faculty of Economics and Administration
UT WoS
000260732700007
Keywords in English
perceived social support; life satisfaction; self-esteem; Cloninger's psychobiological model of temperament and character; gender differences
Tags
Reviewed
Změněno: 16/6/2009 16:03, Ing. Naďa Voráčová
V originále
Práce seznamuje s výsledky pilotní studie ELSPAC, která se zabývala vztahem vnímané sociální opory k životní spokojenosti, sebehodnocení a osobnosti u patnáctiletých adolescentů v kontextu rodových rozdílů. Z výsledků vyplývá, že dívky dosahují průkazně vyšších hodnot ve všech dimenzích měřené sociální opory než chlapci, a to ve frekvenci, důležitosti i celkové sociální opoře. Vnímaná sociální opora j v kladném vztahu k životní spokojenosti i k sebehodnocení.
In English
The paper presents the results of ELSPAC pilot study dealing with the relation of perceived social support to life satisfaction, self-esteem and pesonality in fifteen-year-old adolescents in the context of gender differences. The results show that girls reach evidently higher values in all measured dimensions of social support than boys, namely in frequency, importance, and general social support. The perceived social support is in the positive relation to life satisfaction and self-esteem.
Links
NR8380, research and development project |
| ||
NR8791, research and development project |
|