KOLÁŘOVÁ, Ivana. Konkurence univerbizovaných a víceslovných názvů jevů z oblasti školství a vzdělávání. In JANDOVÁ, E. (ed.) K diferenciaci jazykových prostředků. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita, Filozofická fakulta, 2008. 12 s. ISBN 978-80-7368-637-6.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Konkurence univerbizovaných a víceslovných názvů jevů z oblasti školství a vzdělávání
Název česky Konkurence univerbizovaných a víceslovných názvů jevů z oblasti školství a vzdělávání
Název anglicky Catch titles / simplified forms of compound expressions calling phenomena of school and education: names of teachers, pupils, examinations in the texts of the Czech national corpus
Autoři KOLÁŘOVÁ, Ivana.
Vydání 1. vyd. Ostrava, JANDOVÁ, E. (ed.) K diferenciaci jazykových prostředků, 12 s. 2008.
Nakladatel Ostravská univerzita, Filozofická fakulta
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 60200 6.2 Languages and Literature
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-80-7368-637-6
Klíčová slova anglicky simpflicated form - compound expression - educational system - Czech National Corpus
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: PhDr. Ivana Kolářová, CSc., učo 44114. Změněno: 22. 10. 2012 14:58.
Anotace
V ČNK SYN2000 bylo vyhledáno několik stovek univerbizátů označujících osoby, instituce, místa, nástroje, průkazy, dokumenty, přírodní jevy, časová období v textech z různých tematických oblastí: z politiky a veřejného života (komunálky, primárky), ze sportu (přátelák, přesilovka), kultury (dechovka, symfoňák). Pro posouzení pozice konkrétního univerbizátu v současných textech je důležitá jeho frekvence a její srovnání s frekvencí odpovídajících sousloví. V psaných textech často převažuje frekvence sousloví nebo ustálených víceslovných pojmenování nad frekvencí univerbizátů jim konkurujících. V některých případech tato skutečnost nejen neplatí, ale značná převaha dokladů univerbizátu svědčí o tom, že postupně vytlačují z užívání výraz neuniverbizovaný (např. jednotřídka 26 : jednotřídní škola 3).
Anotace anglicky
We are going to deal with the simplified forms derived of coumpound expressions (průmyslová škola / průmyslovka, přijímací zkoušky / přijímačky) that call some realia of school and education: teachers (češtinář / učitel češtiny, tříďas / třídní učitel), pupils (prvňák / žák první třídy), types of schools (průmyslovka / průmyslová škola), examinations (státnice / státní zkoušky). Those words are found in various text styles and genres (in journalistic texts, in novels, in non-fiction texts). They are almost derived by suffixes KA, ÁK, ÁŘ or by other suffixes, that are connected to the etyma/word root of attribute (adjective or substantive) in the compound expression (průmyslová škola / průmyslovKA, učitel češtiny / češtinÁŘ). We are going to compare the numbers of the simplified forms/catch titles with the numbers of the phrases and compound expressions and appearance of the simplified forms with appearance of compound expressions in various texts and contexts.
VytisknoutZobrazeno: 9. 12. 2019 16:31