BENEŠOVÁ, Pavla. Die Rolle von Emotionen beim kreativen Schreiben im Fremdsprachenunterricht (The Function of Emotions for Creative Writing in Foreign Language Teaching). In Methoden der Sprachlehr- und Sprachlernforschung. Beispiele aus dem Bereich des Deutschen als Fremdsprache in Tschechien. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, p. 10-21. ISBN 978-80-210-4764-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Die Rolle von Emotionen beim kreativen Schreiben im Fremdsprachenunterricht
Name in Czech Role emocí při kreativním psaní v cizojazyčné výuce
Name (in English) The Function of Emotions for Creative Writing in Foreign Language Teaching
Authors BENEŠOVÁ, Pavla (203 Czech Republic, guarantor).
Edition 1. vyd. Brno, Methoden der Sprachlehr- und Sprachlernforschung. Beispiele aus dem Bereich des Deutschen als Fremdsprache in Tschechien, p. 10-21, 12 pp. 2008.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language German
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/08:00034920
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-4764-8
Keywords in English research methods;creative writing;foreign language teaching and learning
Tags creative writing, research methods
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Pavla Marečková, Ph.D., učo 15352. Changed: 3/2/2009 20:50.
Abstract
In der gegenwärtigen Fachliteratur auf dem Gebiet der Pädagogik, Psychologie und Linguodidaktik setzt sich immer mehr die Ansicht durch, dass Emotionen eine Variable darstellen, die die Lehr- und Lernprozesse wesentlich beeinflusst. Dieser Gedanke lag auch der im folgenden Artikel vorgestellten Dissertation mit dem Titel Die Rolle von Emotionen beim kreativen Schreiben im Fremdsprachenunterricht zu Grunde. Wie am Titel der Arbeit abzulesen ist, handelt es sich um eine Problematik, die einen interdisziplinären Zugang erfordert. Dies widerspiegelt sich sowohl in der Konzeption des theoretischen Teils, der in einen psychologischen, pädagogischen und linguodidaktischen Abschnitt gegliedert ist, als auch in der Gestaltung des Untersuchungsdesigns. Die Untersuchung ist quantitativ ausgerichtet und kombiniert mehrere Forschungsmethoden, die zum Teil aus den jeweiligen Bezugswissenschaften (Psychologie, Soziologie) übernommen wurden. In der Untersuchung, die mit Hilfe eines Online-Projekts zum kreativen Schreiben an der Pädagogischen Fakultät der Masaryk-Universität (Brünn, Tschechische Republik) realisiert wurde, werden zwei Hauptlinien verfolgt: Die eine betrifft den Einfluss von Emotionen auf die Qualität des Produktes des kreativen Schreibens (narrative Texte), die andere betrifft den Einfluss von Emotionen auf die Qualität des Prozesses des kreativen Schreibens.
Abstract (in Czech)
V současné odborné literatuře z oblasti pedagogiky, psychologie či lingvodidaktiky se stále častěji setkáváme s názorem, že emoce je třeba chápat jako proměnnou, která významně ovlivňuje procesy učení (se). Tato myšlenka stála rovněž u zrodu disertační práce nazvané Role emocí při kreativním psaní v cizojazyčné výuce, která bude blíže představena v následujícím příspěvku. Jak z názvu vyplývá, jedná se o problematiku vyžadující interdisciplinární přístup, což se odrazilo nejen v koncepci teoretické části práce, která je členěna do tří dílů (psychologická, pedagogická a lingvodidaktická východiska), ale také při tvorbě výzkumného designu. Byl zvolen kvantitativní metodologický přístup kombinující více výzkumných metod, které byly zčásti převzaty z příbuzných vědních disciplín (psychologie, sociologie). Ve výzkumu, jež byl realizován prostřednictvím online projektu kreativního psaní na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity, byly sledovány dvě základní linie, a sice vliv emocí na kvalitu produktu kreativního psaní (narativního textu) a dále vliv emocí na kvalitu procesu kreativního psaní.
Abstract (in English)
In contemporary scholarly literature on pedagogy, psychology, or language teaching methodology, the opinion can be encountered that it is necessary to view emotions as a parameter that has fundamental influence on the process of learning and teaching. This thought gave rise to the Ph.D. thesis at hand which is entitled The Function of Emotions for Creative Writing in Foreign Language Teaching and will be presented in this article. As the title suggests, the matter requires an interdisciplinary approach, which has not only been reflected in the concept of the theoretical part of the thesis that is divided into three subparts (psychological, pedagogical, and LT methodological bases), but also in the arrangement of the research design. A quantitative approach has been chosen combining several research methods which have been partly adapted from related disciplines (psychology, sociology). The research which was conducted by means of an online creative writing project at the Faculty of Education of the Masaryk University, has followed two essential threads, being the influence of emotions upon the quality of the output of creative writing (a narrative text), and the influence of emotions upon the quality of the process of creative writing.
PrintDisplayed: 25/4/2024 07:43