k 2008

K profesní orientaci a technickému vzdělávání v základních školách - dílčí výsledky výzkumného šetření

FRIEDMANN, Zdeněk

Basic information

Original name

K profesní orientaci a technickému vzdělávání v základních školách - dílčí výsledky výzkumného šetření

Name in Czech

K profesní orientaci a technickému vzdělávání v základních školách - dílčí výsledky výzkumného šetření

Name (in English)

ON PROFESSIONAL ASPIRATION AND TECHNICAL EDUCATION IN BASIC SCHOOLS. PRELIMINARY RESULTS OF AN INVESTIGATION.

Authors

FRIEDMANN, Zdeněk (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Trendy ve vzdělávání, UP Olomouc, 2008

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/08:00027691

Organization unit

Faculty of Education

Keywords in English

Professional aspiration; pupils with special educational needs; technical education; technical fields; crafts; practical education; technology.
Změněno: 4/2/2009 12:22, doc. PhDr. Zdeněk Friedmann, CSc.

Abstract

V originále

Příspěvek přináší dílčí výsledky výzkumu realizovaného na základních školách, který byl zaměřen na poznání některých aspektů profesní orientace žáků a zejména těch, kteří mají speciální vzdělávací potřeby. Autoři vycházejí z předpokladu, že především praktická činnost technického charakteru je pro určitou skupinu žáků potřebná pro rozvoj jejich zájmů, psychomotorických dovedností, tvořivých schopností a také pro jejich profesní orientaci a budoucí uplatnění v životě. Nabízejí tedy pohledy nejen vedení škol, ale i učitelů praktických činností na zmíněnou oblast.

In English

The paper presents preliminary results of research conducted at basic schools focused on identification of selected aspects of pupils professional aspiration, particularly of pupils with special educational needs. The authors start from the assumption that especially practical education in technology is necessary for a specific group of pupils to develop their interests, psychomotor skills, creative abilities, as well as for their professional aspiration and future career. Not only the views of school managementS on the issue but also of technology teachers are dealt with.

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education