D 2009

Tvorba hodnoty v dodavatelsko-odběratelských vztazích a její typy

ŠKAPA, Radoslav and Eva ŠVANDOVÁ

Basic information

Original name

Tvorba hodnoty v dodavatelsko-odběratelských vztazích a její typy

Name (in English)

Value creation in buayer-seller relationships and its forms

Authors

ŠKAPA, Radoslav (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Eva ŠVANDOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Hradec Králové, Hradecké ekonomické dny 2009. Ekonomický rozvoj a management regionů, p. 313-319, 7 pp. 2009

Publisher

Gaudeamus, Univerzita Hradec Králové

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50600 5.6 Political science

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14560/09:00057169

Organization unit

Faculty of Economics and Administration

ISBN

978-80-7041-227-5

UT WoS

000310659200046

Keywords (in Czech)

Dodavatelsko-odběratelské vztahy; desk research; hodnota a tvorba hodnoty

Keywords in English

Buyer-seller relationships; desk research;value and value creation

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 22/4/2013 13:51, Mgr. Daniela Marcollová

Abstract

V originále

Žádná z organizací nevlastní všechny zdroje nezbytné k uspokojení požadavků svých zákazníků. Organizace jsou závislé na zdrojích, které jim poskytují dodavatelé a jsou tedy nuceny utvářet s nimi obchodní vztahy, které vedou k tvorbě sítí mezi podniky. Cílem našeho článku je prozkoumat existenci přímých a nepřímých funkcí vztahů při tvorbě hodnoty. Analýza je provedena na dvou skupinách podnikových spoluprací, a to spolupracích, které vedly ke stabilizaci podniku a spolupracích podněcujících další rozvoj. Dva typy spoluprací naplňovaly odlišné přímé a nepřímé funkce

In English

Economic performance of a company does not depend on the company itself, but on its relationships to other subjects and the ability to create value from such relationships. Paradigm shift in management towards network perspective goes hand in hand with new understanding of value and value-creation process. In our article we try to identify direct and indirect ways of how value is created in relationships. Beside that, we also analyse two different kinds of relationships to prove that relationships, which stimulate further development of companies, create value more indirectly than relationships, which just support economical stability of companies.

Links

GA402/05/0795, research and development project
Name: Identifikace sektorových klastrů v regionu jižní Moravy
Investor: Czech Science Foundation, Identification of Industrial Clusters in South Moravia