MÁCHA, Jakub. Dvojí pojem metafory v Kantově estetice (Double Concept of Metaphor in Kant's Aestetics). In Ľ. Belás & E. Andreanský (eds.): Človek – dejiny – kultúra II. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity, 2008, p. 208-219. ISBN 978-80-8068-869-1.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Dvojí pojem metafory v Kantově estetice
Name (in English) Double Concept of Metaphor in Kant's Aestetics
Authors MÁCHA, Jakub (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Prešov, Ľ. Belás & E. Andreanský (eds.): Človek – dejiny – kultúra II, p. 208-219, 12 pp. 2008.
Publisher Filozofická fakulta Prešovskej univerzity
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
WWW PDF
RIV identification code RIV/00216224:14210/08:00035040
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-8068-869-1
Keywords in English metaphor;aesthetic idea;symbolic presentation
Tags aesthetic idea, Donald Davidson, Immanuel Kant, interacition theory, Max Black, Metaphor, metaphorical meaning, symbolic presentation
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Ing. Mgr. Zdeňka Jastrzembská, Ph.D., učo 11408. Changed: 28/1/2013 16:51.
Abstract
V díle Immanuela Kanta se slovo "metafora" vyskytuje poskrovnu. To ale neznamená, že by existenci metafor ignoroval a neproblematizoval. V tomto příspěvku se chci pozastavit u dvou klíčových pojmů Kantovy estetiky, totiž estetické ideje (ästhetische Idee) a symbolického znázornění (symbolische Darstellung). Za oběma se skrývají struktury, jež lze chápat jako explikace fungování metafory. V Kantově estetice tak nalézáme dvě odlišné teorie metafory. V analytické filosofii jazyka minulého století se stala metafora předmětem mnoha studií a konkurenčních teorií. Mezi nimi nacházíme - pravdaže formulované ve zcela jiném pojmovém aparátu - i ony dvě teorie z Kritiky soudnosti. Přes mnohé shody se rozcházejí ve veledůležité otázce existence metaforického významu (metaphorical meaning). Max Black vystavěl své pojetí metafory na myšlence metaforického významu, Donald Davidson naproti tomu argumentoval, že tato idea nemůže fungování metafory nijak vysvětlit. Tento dodnes nerozhodnutý spor lze zpětně vystopovat i v Kantově estetice v podobě (dnes stejně tak aktuální) otázky, zda lze funkci estetických idejí redukovat na symbolické znázornění morálních rozumových idejí (Vernunftideen).
Abstract (in English)
The term 'metaphor' is rare to the writings of Kant. However, it doesn't imply that he ignored or did not question the ubiquity of metaphors. In the present paper, I want to discuss two cardinal concepts of Kant's aesthetics viz., the aesthetic idea and the symbolic presentation. Behind both are contained structures which can be seen as explications of the function of the metaphor. The problem of metaphor has come to a noteworthy revival and to the subject of many competitive studies in analytical philosophy. Among them can be found - formulated surely in very different concepts - the two theories from The Critique of Judgement. Despite a considerable amount of agreement, these theories diverge in the key issue of the usefulness of the notion of the metaphorical meaning. While Max Black's account is based on the idea of the metaphorical meaning, Donald Davidson on the other hand argued that such an idea cannot explain the function of the metaphor. This undecided issue can be transposed back into the aesthetical theory of Kant as the issue, whether the function of aesthetical ideas can be reduced to a symbolic presentation of moral rational ideas.
PrintDisplayed: 30/8/2024 00:50