C 2008

Současná školská reforma a pregraduální příprava budoucích učitelů

ŠŤÁVA, Jan

Basic information

Original name

Současná školská reforma a pregraduální příprava budoucích učitelů

Name (in English)

Present - day school reform and pregadual preparation intending teachers

Authors

ŠŤÁVA, Jan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

první. Bratislava, Premeny školy a učitelskej profesie. p. 178-186, 9 pp. 2008

Publisher

Občianske združenie V4

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/08:00051123

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-969504-1-6

Keywords (in Czech)

Vzdělávací politika; Vzdělávací politika; školní zákon; zásady vzdělání; obecné díl vzdělání; hlavní vzdělávací program; školní vzdělávací program; inovace ve vzdělání

Keywords in English

Educational policy; school law; fundamentals education; general purpose education; general training programme; school training programme; innovation in education

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 11/4/2012 15:03, PaedDr. Jan Šťáva, CSc.

Abstract

V originále

Kapitola je výsledkem řešení výzkumného záměru PdF MU. Nový školský zákon přináší možnosti prohlubování demokratizace vzdělávání v našem státě, posiluje jeho evropský rozměr především širším zapojením veřejnosti do procesů projednávání vzdělávacích dokumentů a záměrů vlády v oblasti vzdělávání, rozšířením práv, ale i povinností účastníků vzdělávání i vně škol a školských zařízení, převodem kompetencí na nižší úrovně řízení vzdělávání a rozšířením autonomie škol a školských zařízení. Zákon vytváří základnu pro celoživotní učení, zajišťuje spravedlivý přístup ke vzdělávacím příležitostem, dává možnost svobodné volby vzdělávací cesty i vzdělávacího zařízení. Podporuje též diferenciaci a individualizaci ve vzdělávání, změnu obsahu vzdělávání, metod i forem výuky, zabezpečuje specifické nároky jedinců na vzdělávání. Zavádí též nové prvky na podporu celoživotního vzdělávání.

In English

Chapter come next solving experimental intention PdF MU. New school law bears possibilities deepening democratization education ; in our state, nurses his European proportion above all wider wiring public to the suits hearing educational documents and intentions governments in educational field, enlargement, but also duty participants education and outside schools ; school arrangement, by transferring jurisdiction on lower ; level of management education and enlargement self - government schools; and school arrangement. Law forms base for lifelong; teaching, interlocks fair access to educational ; occasions, gives possibility free elections educational roads; and educational institution; Fuels the also product differentiation and individuation in education; change content education, methods and forms education, ; interlocks specific exigencies individuals on education; Boots also new elements in support of lifelong education;

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education