J 2009

Media Events and European Visions: Czech Republic in the 2007 Eurovision Song Contest

ŠTĚTKA, Václav

Basic information

Original name

Media Events and European Visions: Czech Republic in the 2007 Eurovision Song Contest

Name in Czech

Mediální události a evropské vize: Česká republika ve Velké ceně Eurovize 2007

Authors

ŠTĚTKA, Václav (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

COMMUNICATIONS-EUROPEAN JOURNAL OF COMMUNICATION RESEARCH, 2009, 0341-2059

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50800 5.8 Media and communications

Country of publisher

Germany

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14230/09:00035133

Organization unit

Faculty of Social Studies

UT WoS

000208056200002

Keywords in English

Eurovision Song Contest; transnational media events; social integration; European identity; Czech Republic; media events pathology

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 5/5/2020 16:31, Mgr. Michal Petr

Abstract

V originále

In this article, the author deals with the relationship between the supposed socio-integrative role of media events and the processes of European integration and identity building. He focuses specifically on the Eurovision Song Contest and the way it has been historically promoted as a tool for raising European consciousness, as well as on the difficulties with maintaining this role in the context of the growing number of participating countries. These issues are further explored through an empirical analysis of the 2007 Eurovision Song Contest in the Czech Republic, which was a debuting country that year. This case study shows that the event was largely unsuccessful and met both with a lack of audience interest as well as with media criticism and even disdain. It also demonstrates how, in light of the Czech musical representative's failure in the ESC, the Czech media scene adopted a nationalist-defensive stance and created an image of a moral victory over decadent Europe.

In Czech

V tomto článku autor analyzuje vztah mezi proklamovanou sociálně-integrační rolí mediálních událostí, jak je tento žánr definován Dayanem a Katzem, a procesy evropské integrace a konstrukce evropské identity. Zaměřuje se zejména na televizní soutěž Velká cena Eurovize a na to, jakým byla historicky propagována coby nástroj pro budování evropského povědomí, i na problémy s udržováním této role v kontextu zvyšujícího se množství účastnických zemí. Tato témat jsou předmětem empirické analýzy mediálního pokrytí Velké ceny Eurovize 2007 v České republice, která v tomto roce v soutěži debutovala. Případová studie jednak popisuje a vysvětluje obecný neúspěch celé události, jak ji reflektovalo televizní publikum i česká mediální scéna, ale analyzuje také specifický typ nacionalistického diskurzu, který česká média v reakci na tuto soutěž a účast českých hudebních reprezentantů rozvinula.