Detailed Information on Publication Record
2009
Řízení školy na vesnici: Případová studie
SEDLÁČEK, MartinBasic information
Original name
Řízení školy na vesnici: Případová studie
Name in Czech
Řízení školy na vesnici: Případová studie
Name (in English)
Village school management and leadership: A Case study
Authors
SEDLÁČEK, Martin (203 Czech Republic, guarantor)
Edition
Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity, Studia Paedagogica, U13, Brno, Brno, Masarykova univerzita, 2009, 1211-6971
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50600 5.6 Political science
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14210/09:00035140
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords in English
school management and leadeship; headmasters role; qualitative research; case study
Tags
Reviewed
Změněno: 19/6/2009 09:59, doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D.
V originále
V textu jsou prezentovány některé z hlavních výsledků výzkumné studie zaměřené na specifika řízení vesnické školy. Hlavním cílem výzkumu bylo poznání role ředitele školy v procesech řízení a identifikování klíčových faktorů, které tuto roli ovlivňují. Prostředkem poznání se stal kvalitativní design případové studie. Výsledkem analýzy získaných dat je představení ředitelky a jejího přístupu k řízení v jedné konkrétní škole. Ukázány a vysvětleny jsou nejprve hlavní determinanty tohoto přístupu. Následně popisuji klíčové řídící strategie a opomenuty nejsou ani širší dopady zvoleného stylu.
In English
Abstract The paper presents selected main results of a research project focused on the specificities of village school management. The main objective of the research was to explore the role of school headmasters in school management processes and to identify the key factors affecting this role, using a qualitative case study. The analysis of the collected data resulted in drawing a profile of a particular headmaster and her approach to school management in a specific village school. The key determining factors of this approach are presented and explained first and then key management strategies are described. The wider implications of the management style are discussed, too.