J 2009

Řízení školy na vesnici: Případová studie

SEDLÁČEK, Martin

Basic information

Original name

Řízení školy na vesnici: Případová studie

Name in Czech

Řízení školy na vesnici: Případová studie

Name (in English)

Village school management and leadership: A Case study

Authors

SEDLÁČEK, Martin (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity, Studia Paedagogica, U13, Brno, Brno, Masarykova univerzita, 2009, 1211-6971

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50600 5.6 Political science

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/09:00035140

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords in English

school management and leadeship; headmasters role; qualitative research; case study

Tags

Reviewed
Změněno: 19/6/2009 09:59, doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D.

Abstract

V originále

V textu jsou prezentovány některé z hlavních výsledků výzkumné studie zaměřené na specifika řízení vesnické školy. Hlavním cílem výzkumu bylo poznání role ředitele školy v procesech řízení a identifikování klíčových faktorů, které tuto roli ovlivňují. Prostředkem poznání se stal kvalitativní design případové studie. Výsledkem analýzy získaných dat je představení ředitelky a jejího přístupu k řízení v jedné konkrétní škole. Ukázány a vysvětleny jsou nejprve hlavní determinanty tohoto přístupu. Následně popisuji klíčové řídící strategie a opomenuty nejsou ani širší dopady zvoleného stylu.

In English

Abstract The paper presents selected main results of a research project focused on the specificities of village school management. The main objective of the research was to explore the role of school headmasters in school management processes and to identify the key factors affecting this role, using a qualitative case study. The analysis of the collected data resulted in drawing a profile of a particular headmaster and her approach to school management in a specific village school. The key determining factors of this approach are presented and explained first and then key management strategies are described. The wider implications of the management style are discussed, too.