SEDLÁČEK, Martin. Řízení školy na vesnici: Případová studie (Village school management and leadership: A Case study). Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity, Studia Paedagogica, U13, Brno. Brno: Masarykova univerzita, LVI/13, No 1, p. 85-101, 16 pp. ISSN 1211-6971. 2009.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Řízení školy na vesnici: Případová studie
Name in Czech Řízení školy na vesnici: Případová studie
Name (in English) Village school management and leadership: A Case study
Authors SEDLÁČEK, Martin (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity, Studia Paedagogica, U13, Brno, Brno, Masarykova univerzita, 2009, 1211-6971.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50600 5.6 Political science
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/09:00035140
Organization unit Faculty of Arts
Keywords in English school management and leadeship; headmasters role; qualitative research; case study
Tags case study, headmasters role, qualitative research, school management and leadeship
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D., učo 23221. Changed: 19/6/2009 09:59.
Abstract
V textu jsou prezentovány některé z hlavních výsledků výzkumné studie zaměřené na specifika řízení vesnické školy. Hlavním cílem výzkumu bylo poznání role ředitele školy v procesech řízení a identifikování klíčových faktorů, které tuto roli ovlivňují. Prostředkem poznání se stal kvalitativní design případové studie. Výsledkem analýzy získaných dat je představení ředitelky a jejího přístupu k řízení v jedné konkrétní škole. Ukázány a vysvětleny jsou nejprve hlavní determinanty tohoto přístupu. Následně popisuji klíčové řídící strategie a opomenuty nejsou ani širší dopady zvoleného stylu.
Abstract (in English)
Abstract The paper presents selected main results of a research project focused on the specificities of village school management. The main objective of the research was to explore the role of school headmasters in school management processes and to identify the key factors affecting this role, using a qualitative case study. The analysis of the collected data resulted in drawing a profile of a particular headmaster and her approach to school management in a specific village school. The key determining factors of this approach are presented and explained first and then key management strategies are described. The wider implications of the management style are discussed, too.
PrintDisplayed: 19/4/2024 09:40