D 2008

Využití psychomotorických činností v rámci komplexní péče u dětí se zrakovým postižením

BLAHUTKOVÁ, Marie, Lucie BRŮŽKOVÁ and Viktor PACHOLÍK

Basic information

Original name

Využití psychomotorických činností v rámci komplexní péče u dětí se zrakovým postižením

Name (in English)

Use of psychomotor activities within the complex care of children with visual disorders

Authors

BLAHUTKOVÁ, Marie (203 Czech Republic), Lucie BRŮŽKOVÁ (203 Czech Republic) and Viktor PACHOLÍK (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Brno, Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami - s narušenou komunikační schopností, 10 pp. 2008

Publisher

Paido

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14510/08:00035143

Organization unit

Faculty of Sports Studies

ISBN

978-80-7315-167-6

Keywords in English

communication; visual handicaps; psychomotorics

Tags

Reviewed
Změněno: 30/3/2010 16:20, Mgr. Eva Špillingová

Abstract

V originále

Cílem příspěvku je formulovat některá doporučení pro realizaci psychomotorických aktivit u zrakově postižených dětí a mládeže. Tato doporučení čerpají mimo jiné ze zkušeností získaných při práci s dětmi s různým typem a stupněm zrakové vady v rámci družebního setkání mládeže Slovenska a Polska, které se uskutečnilo v roce 2006 v Tatrách a relaxačněrehabilitačního pobytu dětí ze Základní školy internátnej pre nevidiacich a slabozrakých v Levoči. Na těchto setkání jsme použili netradiční psychomotorické hry pro rozvoj komunikačních schopností, rozvoj prostorové orientace, rozvoj pozornosti a dalších důležitých oblastí.

In English

The goal of the paper is to define several recommendations for realization of psychomotor activities in children and youth with visual disorders. These recommendations draw upon experiences gained during the work with children suffering from various types and levels of visual disorders, within a twin meeting of Slovak and Polish youth which took place in 2006 in High Tatras as well as within a relaxation-rehabilitation stay of children from The Primary Residential School for Blind and Visually Impaired in Levoča. At these meetings we used non-traditional psychomotor games and activities in order to develop the communication abilities, spatial orientation, attention and other important functions.

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education