HANŽLOVÁ, Martina a Petr MACEK. Vztah mezi styly zvládání, přesvědčením o vlastním vlivu a problémy dospívajících. E-psychologie. roč. 3, č. 1, s. 12-21, 11 s. ISSN 1802-8853. 2009.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Vztah mezi styly zvládání, přesvědčením o vlastním vlivu a problémy dospívajících
Název česky Vztah mezi styly zvládání, přesvědčením o vlastním vlivu a problémy dospívajících
Název anglicky The relationships between coping styles, locus of control, and problems of adolescents
Autoři HANŽLOVÁ, Martina (203 Česká republika, garant) a Petr MACEK (203 Česká republika).
Vydání E-psychologie, 2009, 1802-8853.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14230/09:00035153
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Klíčová slova anglicky adolescence; coping; locus of control; problems of adolescents
Štítky adolescence, coping, locus of control, problems of adolescents
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: prof. PhDr. Petr Macek, CSc., učo 2270. Změněno: 4. 3. 2009 12:19.
Anotace
Studie ukazuje souvislosti mezi frekvencí různých stylů zvládání (aktivní, znevážení, bezradnost), percipovanou četností každodenních problémů adolescentů a jejich přesvědčením o vlastním vlivu. Tyto vztahy byly zjišťovány zvlášť v několika sociálních kontextech (škola, rodiče, problémy se sebou samým, vrstevníci, opačné pohlaví, volný čas, volba povolání, představy o budoucnosti). Výzkumný soubor tvořilo celkem 563 respondentů (průměrný věk 15,6 let) z různých středních škol. Výsledky ukázaly významný vztah mezi bezradností (pasivní coping) a nízkou percepcí vlivu, a to zejména pro problémy ve škole, s rodiči, s vrstevníky a pro oblast volby povolání. Aktivní přístup k řešení problémů a strategie znevažování problémové situace nesouvisí s přesvědčením o vlastním vlivu. Na druhou stranu, používání pasivních strategií a v některých sociálních kontextech (škola, vztahy s opačným pohlavím, volba povolání, představy o budoucnosti) i frekvence aktivního copingu souvisí s četností problémů.
Anotace anglicky
The study is focused on relationships among frequencies of three coping styles (active, discounting, helplessness), perceived frequency of daily hassles, and perceived control beliefs. These relationships were analyzed separately for specific social context (school, parents, self, peer context, opposite sex, leisure time, future career, future expectations). A sample of 563 respondents (average age 15,6 years old) included students of different high schools. As results revealed, the significant relationships between the passive coping strategy (helplessness) and a low level of perceived control beliefs were found in regard to school problems, problems with parents, problems with peers, and to problems regarding future career. The active coping and the coping strategy of discounting were not related to perceived control beliefs. On the other hand, the strategy of helplessness as well as a using of the active coping (in regard to school problems, problems with the opposite sex, problems regarding future career and future expectations) were related to the frequency of perceived daily hassles.
Návaznosti
MSM0021622406, záměrNázev: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
VytisknoutZobrazeno: 18. 4. 2024 20:27