Vztah mezi styly zvládání, přesvědčením o vlastním vlivu a problémy dospívajících
HANŽLOVÁ, Martina and Petr MACEK. Vztah mezi styly zvládání, přesvědčením o vlastním vlivu a problémy dospívajících (The relationships between coping styles, locus of control, and problems of adolescents). E-psychologie. 2009, vol. 3, No 1, p. 12-21, 11 pp. ISSN 1802-8853. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Basic information | |
---|---|
Original name | Vztah mezi styly zvládání, přesvědčením o vlastním vlivu a problémy dospívajících |
Name in Czech | Vztah mezi styly zvládání, přesvědčením o vlastním vlivu a problémy dospívajících |
Name (in English) | The relationships between coping styles, locus of control, and problems of adolescents |
Authors | HANŽLOVÁ, Martina (203 Czech Republic, guarantor) and Petr MACEK (203 Czech Republic). |
Edition | E-psychologie, 2009, 1802-8853. |
Other information | |
---|---|
Original language | Czech |
Type of outcome | Article in a journal |
Field of Study | 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences |
Country of publisher | Czech Republic |
Confidentiality degree | is not subject to a state or trade secret |
WWW | URL |
RIV identification code | RIV/00216224:14230/09:00035153 |
Organization unit | Faculty of Social Studies |
Keywords in English | adolescence; coping; locus of control; problems of adolescents |
Tags | adolescence, coping, locus of control, problems of adolescents |
Tags | Reviewed |
Changed by | Changed by: prof. PhDr. Petr Macek, CSc., učo 2270. Changed: 4/3/2009 12:19. |
Abstract |
---|
Studie ukazuje souvislosti mezi frekvencí různých stylů zvládání (aktivní, znevážení, bezradnost), percipovanou četností každodenních problémů adolescentů a jejich přesvědčením o vlastním vlivu. Tyto vztahy byly zjišťovány zvlášť v několika sociálních kontextech (škola, rodiče, problémy se sebou samým, vrstevníci, opačné pohlaví, volný čas, volba povolání, představy o budoucnosti). Výzkumný soubor tvořilo celkem 563 respondentů (průměrný věk 15,6 let) z různých středních škol. Výsledky ukázaly významný vztah mezi bezradností (pasivní coping) a nízkou percepcí vlivu, a to zejména pro problémy ve škole, s rodiči, s vrstevníky a pro oblast volby povolání. Aktivní přístup k řešení problémů a strategie znevažování problémové situace nesouvisí s přesvědčením o vlastním vlivu. Na druhou stranu, používání pasivních strategií a v některých sociálních kontextech (škola, vztahy s opačným pohlavím, volba povolání, představy o budoucnosti) i frekvence aktivního copingu souvisí s četností problémů. |
Abstract (in English) |
---|
The study is focused on relationships among frequencies of three coping styles (active, discounting, helplessness), perceived frequency of daily hassles, and perceived control beliefs. These relationships were analyzed separately for specific social context (school, parents, self, peer context, opposite sex, leisure time, future career, future expectations). A sample of 563 respondents (average age 15,6 years old) included students of different high schools. As results revealed, the significant relationships between the passive coping strategy (helplessness) and a low level of perceived control beliefs were found in regard to school problems, problems with parents, problems with peers, and to problems regarding future career. The active coping and the coping strategy of discounting were not related to perceived control beliefs. On the other hand, the strategy of helplessness as well as a using of the active coping (in regard to school problems, problems with the opposite sex, problems regarding future career and future expectations) were related to the frequency of perceived daily hassles. |
Links | |
---|---|
MSM0021622406, plan (intention) | Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti |
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society |
PrintDisplayed: 12/10/2024 05:36