J 2008

E-learning ve vysokoškolské výuce pohledem empirického výzkumu

ŠVAŘÍČEK, Roman and Jiří ZOUNEK

Basic information

Original name

E-learning ve vysokoškolské výuce pohledem empirického výzkumu

Name in Czech

E-learning ve vysokoškolské výuce pohledem empirického výzkumu

Name (in English)

E-learning in university-level teaching as seen through empirical research

Authors

ŠVAŘÍČEK, Roman (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Jiří ZOUNEK (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity, Studia Paedagogica, U13, Brno, Masarykova univerzita, 2008, 1211-6971

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Fulltext

RIV identification code

RIV/00216224:14210/08:00035155

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords in English

e-learning; ICT; university-level teaching; teacher s thinking; mixed methods research

Tags

e-learning, ICT, mixed methods research, teacher s thinking, university-level teaching

Tags

Reviewed
Změněno: 31/1/2012 21:30, Mgr. Roman Švaříček, Ph.D.

Abstract

ORIG EN

V originále

Příspěvek prezentuje výsledky výzkumného projektu orientovaného na vysokoškolskou výuku podporovanou informačními a komunikačními technologiemi. Výzkum byl realizován na Filozofické fakultě MU v roce 2007. Autoři zvolili smíšený výzkumný design - využili jak kvantitativní, tak kvalitativní metodologii. Kvantitativní část výzkumu se zaměřila na didaktickou vybavenost e-kurzů a na to, jaké nástroje systému Moodle jsou používány. Posléze byla provedena klasifikace e-kurzů do tří skupin: distanční e-kurz, blended learningový kurz a kurz určený k podpoře prezenční výuky. Kvalitativní část výzkumu se snaží odpovědět na to, jakým způsobem učitelé uvažují o didaktickém využití ICT ve svých předmětech, jak učitelé přemýšlejí o své e-learningové výuce, jakým způsobem se jejich myšlení odráží ve struktuře a formě e-learningových kurzů aj.

In English

The paper presents the results of a research project focused on university-level teaching with the support of information and communication technologies. The project was undertaken at the Faculty of Arts, Masaryk Univresity, in 2007. The authors have opted for a mixed research design; they used both quantitative and qualitative methods. The quantitative part of the research focuses on didactic equipment of e-courses and kinds of tools of the Moodle system which were used. The e-courses are classified into 3 groups: distance e-courses, blended-learning courses, and courses used as a support to regular classes. The qualitative part of the research seeks answers to questions such as How do teachers think about their use of e-learning?, In which ways is their thinking imprinted in the structure and form of e-learning courses? etc.
Displayed: 1/11/2024 05:32