D
2009
Minimální preventivní program jako účinný prostředek v boji se závislostmi na základních a středních školách v ČR
KACHLÍK, Petr and Marie HAVELKOVÁ
Basic information
Original name
Minimální preventivní program jako účinný prostředek v boji se závislostmi na základních a středních školách v ČR
Name in Czech
Minimální preventivní program jako účinný prostředek v boji se závislostmi na základních a středních školách v ČR
Name (in English)
Minimal Preventive Programme as an Effective Tool in Fighting against Addiction at Primary and Secondary Schools in the Czech Republic
Edition
1. vyd. Brno, Firma a konkurenční prostředí 2009. Sborník z mezinárodní vědecké konference. 5. část. p. 182-190, 254 pp. 2009
Other information
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14410/09:00035212
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
Dotazník; metodik; Minimální preventivní program; postoj; prevence; škola; závislost; zkušenost; žák
Keywords in English
Questionnaire; prevention specialist; Minimal preventive program; attitude; prevention; school; addiction; experience; pupil
V originále
Závislosti na substancích a návykové chování představují významné rizikové součásti životního stylu dětí a dospívajících. Na preventivní působení je třeba se zaměřit jak v rodině, tak později ve školním prostředí. Minimální preventivní program představuje účinný nástroj, na jehož podkladě každá základní a střední škola a školské zařízení mohou sestavit, realizovat a vyhodnocovat vlastní opatření na ochranu populačního segmentu dětské a adolescentní populace před vznikem a rozvojem patologických závislostí. Na 26 školách moravského regionu byla uskutečněna pilotní studie, která mapovala postoje a zkušenosti metodiků prevence sociálně patologických jevů a úspěšnost implementace preventivních aktivit do výuky.
In English
Substances addictions and addictive behaviors belong among the important risk factors of children and adolescents lifestyles. The preventive activities should be directed at families and later at schools. Primary and secondary schools, as well as various school institutions, can apply the minimum preventive programme as a tool for establishing, implementing and evaluating their own interventions to protect the population segment of child and adolescent population from the emergence and development of pathological addictions. Twenty six schools from Moravian region were included in a pilot study which mapped attitudes and experience of the prevention specialists and the success of the implementation of preventive activities in teaching.
Links
MSM0021622421, plan (intention) | Name: Škola a zdraví pro 21. století | Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century |
|
Displayed: 3/11/2024 12:59