D 2009

Minimální preventivní program jako účinný prostředek v boji se závislostmi na základních a středních školách v ČR

KACHLÍK, Petr and Marie HAVELKOVÁ

Basic information

Original name

Minimální preventivní program jako účinný prostředek v boji se závislostmi na základních a středních školách v ČR

Name in Czech

Minimální preventivní program jako účinný prostředek v boji se závislostmi na základních a středních školách v ČR

Name (in English)

Minimal Preventive Programme as an Effective Tool in Fighting against Addiction at Primary and Secondary Schools in the Czech Republic

Authors

KACHLÍK, Petr (203 Czech Republic, guarantor) and Marie HAVELKOVÁ (203 Czech Republic)

Edition

1. vyd. Brno, Firma a konkurenční prostředí 2009. Sborník z mezinárodní vědecké konference. 5. část. p. 182-190, 254 pp. 2009

Publisher

MSD, s.r.o.

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/09:00035212

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7392-088-3

Keywords (in Czech)

Dotazník; metodik; Minimální preventivní program; postoj; prevence; škola; závislost; zkušenost; žák

Keywords in English

Questionnaire; prevention specialist; Minimal preventive program; attitude; prevention; school; addiction; experience; pupil

Tags

Reviewed
Změněno: 13/3/2009 16:13, doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D.

Abstract

V originále

Závislosti na substancích a návykové chování představují významné rizikové součásti životního stylu dětí a dospívajících. Na preventivní působení je třeba se zaměřit jak v rodině, tak později ve školním prostředí. Minimální preventivní program představuje účinný nástroj, na jehož podkladě každá základní a střední škola a školské zařízení mohou sestavit, realizovat a vyhodnocovat vlastní opatření na ochranu populačního segmentu dětské a adolescentní populace před vznikem a rozvojem patologických závislostí. Na 26 školách moravského regionu byla uskutečněna pilotní studie, která mapovala postoje a zkušenosti metodiků prevence sociálně patologických jevů a úspěšnost implementace preventivních aktivit do výuky.

In English

Substances addictions and addictive behaviors belong among the important risk factors of children and adolescents lifestyles. The preventive activities should be directed at families and later at schools. Primary and secondary schools, as well as various school institutions, can apply the minimum preventive programme as a tool for establishing, implementing and evaluating their own interventions to protect the population segment of child and adolescent population from the emergence and development of pathological addictions. Twenty six schools from Moravian region were included in a pilot study which mapped attitudes and experience of the prevention specialists and the success of the implementation of preventive activities in teaching.

Links

MSM0021622421, plan (intention)
Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century