D 2009

Výzkumná sonda do školního prostředí z pohledu alergického dítěte

HAVELKOVÁ, Marie, Petr KACHLÍK and Pavel MENŠÍK

Basic information

Original name

Výzkumná sonda do školního prostředí z pohledu alergického dítěte

Name in Czech

Výzkumná sonda do školního prostředí z pohledu alergického dítěte

Name (in English)

Research probe in the school environment from the point of view of allergic child

Authors

HAVELKOVÁ, Marie (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Petr KACHLÍK (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Pavel MENŠÍK (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, Firma a konkurenční prostředí, p. 152 -157, 7 pp. 2009

Publisher

MSD, s.r.o.

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/09:00051134

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7392-088-3

Keywords (in Czech)

školní prostředí -učitel - žák - chronické onemocnění - imunita - imunitní deficience

Keywords in English

school environment - teacher - pupil - chronic disease - immunity - immune deficiency

Tags

Reviewed
Změněno: 19/3/2012 13:28, doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D.

Abstract

V originále

Jedinec, který je postižený chronickým onemocněním, je mezi svými zdravými vrstevníky vždy silně znevýhodněn. Zvláště pak pro chronicky nemocné dítě je zvládnutí mnoha životních situací velice tíživé a nesnadné. Výzkum byl zaměřen na děti, které jsou postiženy imunitní deficiencí. Cílem výzkumné sondy bylo zjištění, zda škola takto postiženým dětem věnuje dostatečnou péči a pozornost, zda jsou učitelé důkladně informováni o jejich problémech, a také, zda jsou proškoleni, aby v případě akutního zhoršení nemoci byli schopni těmto žákům pomoci. Výzkumná sondáž do prostředí vybraných základních škol přináší pohled na situaci, která v současné době v základních školách České republiky existuje.

In English

The individual suffering from chronic disease is always strongly handicapped among his healthy coevals. Especially for a chronically ill child, dealing with many situations in life can be very depressive and uneasy. The research was focused on children suffering from immune deficiency. The aim of a research probe was to find whether school pays attention to these children and takes care of them, whether teachers are thoroughly informed about their problems and if they are schooled in helping the children in case of urgent worsening of their disease. A research probe into the environment of selected elementary schools brings perspective on situation that nowdays exists in elementary schools in the Czech Republic.

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education