B 2008

Proměna kultury školy v pedagogických diskurzech

HLOUŠKOVÁ, Lenka

Basic information

Original name

Proměna kultury školy v pedagogických diskurzech

Name in Czech

Proměna kultury školy v pedagogických diskurzech

Name (in English)

A change of view of school culture in pedagogical discursi

Authors

HLOUŠKOVÁ, Lenka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vydání. Brno, 106 pp. 2008

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/08:00042443

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-210-4813-3

Keywords (in Czech)

kultura školy;diskurs;pedagogická terminologie; pedagogický výzkum; vzdělávací politika

Keywords in English

school culture;discurs;pedagogical terminology;educational research;educational policy

Tags

Reviewed
Změněno: 29/4/2011 22:43, Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D.

Abstract

V originále

Kniha je vedena otázkou: co je kultura školy. Tento relativně nový a celkem frekventovaný pedagogický pojem je v práci nahlížen skrze čtyři pedagogické diskurzy: diskurz pedagogické terminologie, diskurz základního pedagogického výzkumu, diskurz aplikovaného pedagogického výzkumu a diskurz vzdělávací politiky. Je zajímavé, že každý z uvedených diskurzů přináší na uvedenou základní otázku trochu jinou odpověď, a tak v duchu Foucaultova předpokladu, že diskurzy rodí své objekty, lze říci, že pedagogické diskurzy utvořily kulturu školy jako novou manipulovatelnou empirickou skutečnost, která zasahuje do fungování našich škol.

In English

This book is lead by a question: what the school culture is. This relatively new and quite frequent pedagogical notion is viewed through the prism of four various pedagogical discursi in this work. We chose the discursi of pedagogical terminology, of basic and applied educational research and the one of educational policy for the purpose of this book. It is interesting that each of selected discursi brings a bit different answer to the basic question. In Foucaults supposition that discursi produce their objects, it is possible to state that pedagogical discursi created school culture as a new manipulable empiric reality which interferes in the operation of Czech schools.