Detailed Information on Publication Record
2008
Proměna kultury školy v pedagogických diskurzech
HLOUŠKOVÁ, LenkaBasic information
Original name
Proměna kultury školy v pedagogických diskurzech
Name in Czech
Proměna kultury školy v pedagogických diskurzech
Name (in English)
A change of view of school culture in pedagogical discursi
Authors
HLOUŠKOVÁ, Lenka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
1. vydání. Brno, 106 pp. 2008
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Odborná kniha
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14210/08:00042443
Organization unit
Faculty of Arts
ISBN
978-80-210-4813-3
Keywords (in Czech)
kultura školy;diskurs;pedagogická terminologie; pedagogický výzkum; vzdělávací politika
Keywords in English
school culture;discurs;pedagogical terminology;educational research;educational policy
Tags
Reviewed
Změněno: 29/4/2011 22:43, Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D.
V originále
Kniha je vedena otázkou: co je kultura školy. Tento relativně nový a celkem frekventovaný pedagogický pojem je v práci nahlížen skrze čtyři pedagogické diskurzy: diskurz pedagogické terminologie, diskurz základního pedagogického výzkumu, diskurz aplikovaného pedagogického výzkumu a diskurz vzdělávací politiky. Je zajímavé, že každý z uvedených diskurzů přináší na uvedenou základní otázku trochu jinou odpověď, a tak v duchu Foucaultova předpokladu, že diskurzy rodí své objekty, lze říci, že pedagogické diskurzy utvořily kulturu školy jako novou manipulovatelnou empirickou skutečnost, která zasahuje do fungování našich škol.
In English
This book is lead by a question: what the school culture is. This relatively new and quite frequent pedagogical notion is viewed through the prism of four various pedagogical discursi in this work. We chose the discursi of pedagogical terminology, of basic and applied educational research and the one of educational policy for the purpose of this book. It is interesting that each of selected discursi brings a bit different answer to the basic question. In Foucaults supposition that discursi produce their objects, it is possible to state that pedagogical discursi created school culture as a new manipulable empiric reality which interferes in the operation of Czech schools.