J 2009

Kontakt s nadáním jako jedna z důležitých proměnných ovlivňujících postoj pedagogů a rodičů k mimořádně nadaným žáků a k jejich vzdělávání

PORTEŠOVÁ, Šárka, Marie BUDÍKOVÁ a Helena KOUTKOVÁ

Základní údaje

Originální název

Kontakt s nadáním jako jedna z důležitých proměnných ovlivňujících postoj pedagogů a rodičů k mimořádně nadaným žáků a k jejich vzdělávání

Název česky

Kontakt s nadáním jako jedna z důležitých proměnných ovlivňujících postoj pedagogů a rodičů k mimořádně nadaným žáků a k jejich vzdělávání

Název anglicky

Contact with giftedness as one of important factor influencing attitude of parents and teachers toward gifted pupils

Autoři

PORTEŠOVÁ, Šárka (203 Česká republika, garant), Marie BUDÍKOVÁ (203 Česká republika) a Helena KOUTKOVÁ (203 Česká republika)

Vydání

Pedagogika, Praha, Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2009, 0031-3815

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14230/09:00035326

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

Klíčová slova česky

nadaní; talentovaní

Klíčová slova anglicky

gifted; talented

Štítky

gifted, talented

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 6. 4. 2009 12:16, doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D.

Anotace

ORIG EN

V originále

Výzkum postojů pedagogů i širší rodičovské veřejnosti k problematice nadání a k otázkám vzdělávání mimořádně nadaných žáků je v České republice nový. Příspěvek mapuje důležité determinanty vzniku těchto postojů jak u pedagogů prvního i druhého stupně ZŠ, tak u rodičů dětí základních škol. Výzkum se zabývá zejména otázkou, jakou roli hraje při utváření těchto postojů proměnná, jež bývá v zahraničních výzkumech označena jako kontakt s nadáním a jak tato proměnná ovlivňuje postoj k devíti vybraným kategoriím, vytvořeným analýzou Škály postojů k nadání (Attitudes Toward Giftedness Scale), autorů Gagné a Nadeau (1985). Výzkum předkládá některé další otázky, kterým by bylo vhodné se věnovat v následujích výzkumech

Anglicky

The main aim of our research was to examine the prevailing attitudes of Czech teachers to the gifted and their education. We tried to identify and describe how the formation of this attitude is shaped, in foreign research samples, by empirically depicted variables (age, sex, subject taught, class, marital status, educating a gifted person in ones class, self-perception as gifted and gifted family member). Our research reached two basic conclusions. It turned out that teachers global attitudes toward the issue of giftedness and gifted education are, similarly to foreign studies, differentiated into two different groups. The first group can be characterised by a more likely negative and the other one by a more likely positive attitude toward the examined issues. At the same time, it was evident that the most distinct categories were those which were related to more general issues of the attitude toward giftedness, such as the importance of the gifted for society or fear of elitism and which were not related so much to particular educational measures, for example acceleration, integration, etc. Another crucial finding that resulted from our pilot study is the fact that the attitudes mentioned above are significantly affected by the predictor empirically verified in foreign studies, labelled as Contact with giftedness. Teachers who have a gifted family member or perceive themselves as gifted adopt a more positive attitude toward these issues

Návaznosti

MSM0021622406, záměr
Název: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Zobrazeno: 12. 11. 2024 09:31