DONTCHEVA-NAVRÁTILOVÁ, Olga. Interaction in Academic discourse: Communicative strategies for the expression of stance. In Autorský záměr a jeho cesta k adresátovi. 1st ed. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostrave, Filozofická fakulta, 2008, p. 14-18. ISBN 978-80-7368-592-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Interaction in Academic discourse: Communicative strategies for the expression of stance
Name in Czech Interakce v akademickém diskurzu: Vyjadřování postoje
Authors DONTCHEVA-NAVRÁTILOVÁ, Olga (100 Bulgaria, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Ostrava, Autorský záměr a jeho cesta k adresátovi, p. 14-18, 5 pp. 2008.
Publisher Ostravská univerzita v Ostrave, Filozofická fakulta
Other information
Original language English
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 60200 6.2 Languages and Literature
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/08:00029251
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7368-592-8
Keywords (in Czech) : interakce pisatel-čtenář - koherence - postoj autora - akademický diskurz - prostředky pro zeslabování a zesilování významu
Keywords in English reader-writer interaction - coherence - stance - communicative strategies - academic discourse - hedges - boosters
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Olga Dontcheva-Navrátilová, Ph.D., učo 5423. Changed: 27/12/2010 20:49.
Abstract
In the last two decades academic discourse has come to be seen as a purposeful interaction between writers and readers in which the writers try to construct a credible representation of themselves and their research and to align themselves with the discourse community by evaluating their own work and views and the work and views of others. The study of stance in academic writing has concentrated primarily on showing differences in the preferences of academic communities by discipline. This paper seeks to examine differences in the expression of stance in academic English in the writing habits of novice Czech writers and expert native writers on the basis of an analysis of the use of certain hedges and boosters in published research articles and unpublished undergraduate and graduate dissertations.
Abstract (in Czech)
Během posledních dvou desetiletí je akademický diskurz již běžně vnímán jako cílevědomá interakce mezi autory a čtenáři. Autoři se v něm snaží vytvořit přesvědčivý obraz sebe sama a svého výzkumu a začlenit se do akademické komunity prostřednictvím vyjádření svého postoje k práci a k názorům jiných členů dané komunity. Zkoumání subjektivního postoje v akademických textech se obvykle zaměřuje na rozdíly mezi způsoby vyjadřování postoje, které jsou typické pro různé akademické disciplíny. Příspěvek zkoumá rozdíly ve vyjadřování postoje v akademické angličtině na základě analýzy některých prostředků oslabování (hedges) a zesilování významu (boosters), a to v publikovaných vědeckých článcích a v nepublikovaných diplomových a bakalářských pracích.
Links
GA405/08/0866, research and development projectName: Koherence a koheze v anglickém diskurzu
Investor: Czech Science Foundation, Coherence and Cohesion in English Discourse
PrintDisplayed: 18/10/2024 00:58