D 2009

On-Line Precomputation Algorithm for Real-Time Haptic Interaction with Non-Linear Deformable Bodies

FILIPOVIČ, Jiří, Igor PETERLÍK and Luděk MATYSKA

Basic information

Original name

On-Line Precomputation Algorithm for Real-Time Haptic Interaction with Non-Linear Deformable Bodies

Name in Czech

Online předpočítávací algoritmus pro haptickou interakci v reálném čase s nelineárními deformovatrelnými tělesy

Authors

FILIPOVIČ, Jiří (203 Czech Republic, guarantor), Igor PETERLÍK (703 Slovakia) and Luděk MATYSKA (203 Czech Republic)

Edition

Salt Lake City, Utah, USA, Third Joint EuroHaptics Conference and Symposium on Haptic Interfaces for Virtual Environment and Teleoperator Systems, p. 24 - 29, 6 pp. 2009

Publisher

The Institute of Electrical and Electronics Engineers

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

10201 Computer sciences, information science, bioinformatics

Country of publisher

United States of America

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14310/09:00035348

Organization unit

Faculty of Science

ISBN

978-1-4244-3858-7

UT WoS

000266714300005

Keywords (in Czech)

haptika; předpočítání; měkké tkáně; deformovatelná tělesa; superpočítání

Keywords in English

haptics; precomputation; soft tissues; deformable bodies; high performance computing

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 3/8/2009 15:35, doc. RNDr. Jiří Filipovič, Ph.D.

Abstract

V originále

Soft tissue modelling is important in the realm of haptic interactions. The main challenge in this research area is to combine two basic conditions which are essential - the stability of the haptic interaction running on high refresh rate on one hand and realistic behavior of the tissue assuming computationally expensive mathematical models on the other. In this paper, a distributed algorithm addressing this challenge is presented. The algorithm is based on the precomputation-interpolation scheme when the force feedback for the actual position of the haptic interaction point (HIP) is computed by a fast interpolation from precomputed data running inside the haptic loop. The standard precomputation-interpolation scheme is modified, however, so that the data needed for the interpolation are generated directly during the interaction. The distributed algorithm and the underlying architecture are presented together with a prototype implementation. Preliminary evaluation of the algorithm using non-linear models of a human liver having more than 1700 elements shows the feasibility of the proposed approach.

In Czech

Modelování měkkých tkání je důležitá oblast haptických interakcí. Hlavní výzvou tohoto výzkumného odvětví je kombinace dvou základních podmínek - stability haptické interakce běžící s vysokou obnovovací frekvencí na jedné straně a realistickým chováním tkáně představujícím výpočetně náročné matematické modely na straně druhé. V tomto článku představujeme distribuovaný algoritmus zaměřený na tuto výzvu. Algoritmus je založen na schématu předpočítání-interpolace. Silová zpětná vazba pro aktuální pozici haptického zařízení je počítána rychlou interpolační metodou z dat předpočítávaných mimo haptickou smyčku. Standardní schéma předpočítání-interpolace je modifikováno tak, že data potřebná pro interpolaci jsou generována přimo během interakce. Distribuovaný algoritmus a základní architektura je prezentován společně s prototypovou implementací. Předběžné zhodnocení algoritmu při použití nelineárního modelu lidských jater s více než 1 700 elementy ukazuje použitelnost námi navrhovaného řešení.

Links

MSM0021622419, plan (intention)
Name: Vysoce paralelní a distribuované výpočetní systémy
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Highly Parallel and Distributed Computing Systems