ZÍTKOVÁ, Jitka. Recepce lyrické poezie žáky primární školy (The reception of lyrical poetry by primary school pupils). In Tradiční a netradiční metody a formy práce ve výuce českého jazyka na základní škole /CD/. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2009, p. 392-400. ISBN 978-80-244-2240-4.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Recepce lyrické poezie žáky primární školy
Name (in English) The reception of lyrical poetry by primary school pupils
Authors ZÍTKOVÁ, Jitka (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Olomouc, Tradiční a netradiční metody a formy práce ve výuce českého jazyka na základní škole /CD/ p. 392-400, 9 pp. 2009.
Publisher Vydavatelství Univerzity Palackého
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/09:00035367
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-244-2240-4
Keywords (in Czech) lyrický text, výzkum recepce, komunikace, dyslexie, mimiřádné nadání, čtenářství, prožitek textu, porozumění obraznosti, metafora
Keywords in English lyrical text; reception research; communication; dyslexia; exceptional talent; reading books; experience of text; understanding of symbolic character; metaphor
Tags communication, dyslexia, exceptional talent, experience of text, lyrical text, Metaphor, reading books, reception research, understanding of symbolic character
Changed by Changed by: Mgr. Jitka Zítková, Ph.D., učo 789. Changed: 5/3/2010 12:21.
Abstract
Příspěvek představuje některé dílčí výsledky výzkumu recepce lyrických textů prepubescentními čtenáři. Zaměřuje se na dvě hlediska ovlivňující recepci: specifické dispozice žáků a jejich čtenářství. Sleduje způsob a úroveň jejich prožitku a vnímání obraznosti u dvou lyrických básní. Výsledky ukazují, že pro komunikaci s lyrickým textem mají nejlepší výchozí pozici žáci výborní, žáci s horším prospěchem a žáci se specifickou poruchou učení ale vykazují výsledky srovnatelné. Odchylky v odpovědích mezi jednotlivými čtenářskými skupinami poukázaly také na souvislost mezi individuálním čtenářstvím a schopností porozumění básnické obraznosti.
Abstract (in English)
The article presents some partial results of the research intent on the reception of lyrical texts. It focuses on primary school pupils and on the two standpoints which influenced the reception: special dispositions and reading books. It notes the way and the level of subjective experience and understanding of symbolic character of two lyrical poems.
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 18/6/2024 22:27