STODOLA, Jiří. Kooperace knihovnických a speciálně pedagogických metod při budování knihoven pro zrakově postižené (A cooperation beetween librarianship and special pedagogy in building of libraries for visually impaired users). In Sborník příspěvků a anotací přednášek X. Mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami : Olomouc, 4. a 5. března 2009. 1st ed. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2009, p. 1-8. ISBN 978-80-244-2492-7.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Kooperace knihovnických a speciálně pedagogických metod při budování knihoven pro zrakově postižené
Name (in English) A cooperation beetween librarianship and special pedagogy in building of libraries for visually impaired users
Authors STODOLA, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Olomouc, Sborník příspěvků a anotací přednášek X. Mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami : Olomouc, 4. a 5. března 2009, p. 1-8, 8 pp. 2009.
Publisher Univerzita Palackého v Olomouci
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study Documentation, librarianship, work with information
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form storage medium (CD, DVD, flash disk)
RIV identification code RIV/00216224:14330/09:00029259
Organization unit Faculty of Informatics
ISBN 978-80-244-2492-7
Keywords in English information science; library science; librarianship; pedagogy; special pedagogy; methodology; universities; students with disabilities
Tags Information science, librarianship, library science, Methodology, pedagogy, special pedagogy, students with disabilities, Universities
Tags Reviewed
Changed by Changed by: PhDr. Jiří Stodola, PhD., učo 40247. Changed: 28/1/2013 13:25.
Abstract
Vzdělávací systém pro osoby se specifickými potřebami se neobejde bez budování speciálních knihoven určených zejména zrakově postiženým. Na tomto poli se setkává speciální pedagogika s knihovnictvím a je velmi žádoucí, aby metody užívané v obou oborech vstoupily do vzájemné spolupráce. Současná situace je taková, že knihovny pro zrakově postižené vznikají především spíše jako vedlejší produkt práce speciálních pedagogů za minimální účasti profesionálních knihovníků. Přitom ideální stav by měl být spíše opačný: knihovny by měly být vytvářeny prostřednictvím knihovnické metodologie, tedy profesionálními knihovníky, speciální pedagogové by měli dodávat spíše poznatky, které by knihovnická metodologie měla reflektovat a absorbovat. Snaha o navazování a prohlubování kontaktů mezi speciální pedagogikou a knihovnictvím je velká výzva pro budoucnost. Jedině díky spolupráci těchto dvou oborů je možné dosáhnout efektivního zprostředkování informací osobám se specifickými potřebami.
Abstract (in English)
The article deals with the relationship between methods of information science and special pedagogy in building of libraries for visually impaired users.
Links
GA406/09/0374, research and development projectName: Specifika vysokoškolských knihoven pro zrakově postižené a jejich uživatelů v České republice
Investor: Czech Science Foundation, The specifics of university libraries for visually impaired persons in the Czech republic
PrintDisplayed: 28/5/2024 03:03