D 2009

Kooperace knihovnických a speciálně pedagogických metod při budování knihoven pro zrakově postižené

STODOLA, Jiří

Basic information

Original name

Kooperace knihovnických a speciálně pedagogických metod při budování knihoven pro zrakově postižené

Name (in English)

A cooperation beetween librarianship and special pedagogy in building of libraries for visually impaired users

Authors

STODOLA, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Olomouc, Sborník příspěvků a anotací přednášek X. Mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami : Olomouc, 4. a 5. března 2009, p. 1-8, 8 pp. 2009

Publisher

Univerzita Palackého v Olomouci

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

Documentation, librarianship, work with information

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

storage medium (CD, DVD, flash disk)

RIV identification code

RIV/00216224:14330/09:00029259

Organization unit

Faculty of Informatics

ISBN

978-80-244-2492-7

Keywords in English

information science; library science; librarianship; pedagogy; special pedagogy; methodology; universities; students with disabilities

Tags

Reviewed
Změněno: 28/1/2013 13:25, PhDr. Jiří Stodola, PhD.

Abstract

V originále

Vzdělávací systém pro osoby se specifickými potřebami se neobejde bez budování speciálních knihoven určených zejména zrakově postiženým. Na tomto poli se setkává speciální pedagogika s knihovnictvím a je velmi žádoucí, aby metody užívané v obou oborech vstoupily do vzájemné spolupráce. Současná situace je taková, že knihovny pro zrakově postižené vznikají především spíše jako vedlejší produkt práce speciálních pedagogů za minimální účasti profesionálních knihovníků. Přitom ideální stav by měl být spíše opačný: knihovny by měly být vytvářeny prostřednictvím knihovnické metodologie, tedy profesionálními knihovníky, speciální pedagogové by měli dodávat spíše poznatky, které by knihovnická metodologie měla reflektovat a absorbovat. Snaha o navazování a prohlubování kontaktů mezi speciální pedagogikou a knihovnictvím je velká výzva pro budoucnost. Jedině díky spolupráci těchto dvou oborů je možné dosáhnout efektivního zprostředkování informací osobám se specifickými potřebami.

In English

The article deals with the relationship between methods of information science and special pedagogy in building of libraries for visually impaired users.

Links

GA406/09/0374, research and development project
Name: Specifika vysokoškolských knihoven pro zrakově postižené a jejich uživatelů v České republice
Investor: Czech Science Foundation, The specifics of university libraries for visually impaired persons in the Czech republic