D 2008

Centones: Recycled Art or the Embodiment of Absolute Intertextuality?

OKÁČOVÁ, Marie

Basic information

Original name

Centones: Recycled Art or the Embodiment of Absolute Intertextuality?

Name in Czech

Centony: recyklované umění či ztělesnění absolutní intertextuality?

Authors

OKÁČOVÁ, Marie (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Brno, Radová Irena (ed.). Laetae segetes iterum, p. 225-236, 12 pp. 2008

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

Literature, mass media, audio-visual activities

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/08:00027926

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-210-4775-4

Keywords (in Czech)

antický cento; intertextualita

Keywords in English

ancient cento; intertextuality

Tags

International impact
Změněno: 7/12/2012 20:06, Mgr. Marie Okáčová, Ph.D.

Abstract

V originále

The paper discusses the controversy over literary legitimacy of the late antique centos, i.e. patchwork poems composed of quotations from Homer or Virgil. A succinct historical overview of the cento poetry is followed by a commentary on the cento poetics articulated by Ausonius in his prefatory letter to the Cento Nuptialis. Further, the author presents some of the characteristic examples of cento criticism. The modes of production of the cento texts are consequently examined from the perspective of modern reception theories, the poststructuralist concept of intertextuality, and, last but not least, the Saussurean differential theory of language. The author comes to the conclusion that the cento is actually a highly innovative and perfectly legitimate literary form.

In Czech

Článek se věnuje problematice literární hodnoty pozdně antických centonů - básní složených z citátů z Vergilia či Homéra. Po stručném historickém přehledu centonární poezie následuje komentář k centonární poetice, jak ji formuloval Ausonius v úvodním dopise ke své skladbě Cento nuptialis. Autorka dále uvádí několik typických příkladů kritiky centonů. Proces skládání centonů je následně analyzován z hlediska moderních recepčních teorií, poststrukturalistického konceptu intertextuality a v neposlední řadě i v kontextu saussurovské diferenční teorie jazyka. Autorka dospívá k závěru, že centony představují vysoce inovativní a zcela legitimní literární formu.

Links

MSM0021622435, plan (intention)
Name: Středisko pro interdisciplinární výzkum starých jazyků a starších fází jazyků moderních
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, The Centre for the Interdisciplinary Research of Ancient Languages and Older Stages of Modern Languages