Detailed Information on Publication Record
2008
Centones: Recycled Art or the Embodiment of Absolute Intertextuality?
OKÁČOVÁ, MarieBasic information
Original name
Centones: Recycled Art or the Embodiment of Absolute Intertextuality?
Name in Czech
Centony: recyklované umění či ztělesnění absolutní intertextuality?
Authors
OKÁČOVÁ, Marie (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Brno, Radová Irena (ed.). Laetae segetes iterum, p. 225-236, 12 pp. 2008
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
English
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
Literature, mass media, audio-visual activities
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14210/08:00027926
Organization unit
Faculty of Arts
ISBN
978-80-210-4775-4
Keywords (in Czech)
antický cento; intertextualita
Keywords in English
ancient cento; intertextuality
Tags
Tags
International impact
Změněno: 7/12/2012 20:06, Mgr. Marie Okáčová, Ph.D.
V originále
The paper discusses the controversy over literary legitimacy of the late antique centos, i.e. patchwork poems composed of quotations from Homer or Virgil. A succinct historical overview of the cento poetry is followed by a commentary on the cento poetics articulated by Ausonius in his prefatory letter to the Cento Nuptialis. Further, the author presents some of the characteristic examples of cento criticism. The modes of production of the cento texts are consequently examined from the perspective of modern reception theories, the poststructuralist concept of intertextuality, and, last but not least, the Saussurean differential theory of language. The author comes to the conclusion that the cento is actually a highly innovative and perfectly legitimate literary form.
In Czech
Článek se věnuje problematice literární hodnoty pozdně antických centonů - básní složených z citátů z Vergilia či Homéra. Po stručném historickém přehledu centonární poezie následuje komentář k centonární poetice, jak ji formuloval Ausonius v úvodním dopise ke své skladbě Cento nuptialis. Autorka dále uvádí několik typických příkladů kritiky centonů. Proces skládání centonů je následně analyzován z hlediska moderních recepčních teorií, poststrukturalistického konceptu intertextuality a v neposlední řadě i v kontextu saussurovské diferenční teorie jazyka. Autorka dospívá k závěru, že centony představují vysoce inovativní a zcela legitimní literární formu.
Links
MSM0021622435, plan (intention) |
|