D 2007

Zapojování členů zkoumaných skupin do výzkumného procesu: Community Engagement Model

NEPUSTIL, Pavel

Basic information

Original name

Zapojování členů zkoumaných skupin do výzkumného procesu: Community Engagement Model

Name (in English)

Involving members of researched groups to the research process: Community Engagement Model

Authors

Edition

Olomouc, KVALITATIVNÍ PŘÍSTUP A METODY VE VĚDÁCH O ČLOVĚKU VI Vybrané aspekty teorie a praxe, 386 pp. 2007

Publisher

Univerzita Palackého v Olomouci Filozofická fakulta

Other information

Type of outcome

Stať ve sborníku

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Organization unit

Faculty of Social Studies

ISBN

978-80-244-1813-1

ISSN

Keywords (in Czech)

zapojení komunity; akční výzkum; etnické skupiny; sociální exkluze

Keywords in English

Community Engagement; action research; ethnic minorities; social exclusion
Změněno: 20/4/2009 18:48, Mgr. Pavel Nepustil, Ph.D.

Abstract

CZ EN

In Czech

Text představuje inovativní přístup k výzkumu vyvinutý na University of Central Lancashire ve Velké Británii nazvaný Community Engagement Model. Svým pojetím se tento přístup blíží akčnímu výzkumu a je vhodný zejména pro výzkum tzv. „skrytých populací“. Hlavní myšlenka spočívá v přímém zapojení členů zkoumaných skupin do výzkumu, přičemž výsledným efektem je nejen získání informací, které jsou běžnými postupy jen těžko dosažitelné, ale také zlepšení komunikace mezi marginalizovanými skupinami a většinovou společností, zvýšení kvalifi kace a posílení sebevědomí jedinců zapojených do výzkumu a možnost rozvoje aktivit, ze kterých mohou mít zkoumané komunity prospěch.

In English

The paper is introducing an innovative approach to research developed by the University of Central Lancashire, Great Britain, called Community Enagement Model. This approach has its roots in action research and is suitable especially for the research of so called „hidden populations“. The main idea lies in direct engagement of the members of groups being studied into the research process, while the eff ect is not only in gaining information which are not easily achiveable by the common strategies, but also improving the communication between marginalized groups and mainstream society, enhancing qualifi cation and strenghtening the self–awareness of the individuals participating in the research and the possibility of development of activities for the benefi t of researched groups.